Publicerad: 2024-02-29 Uppdaterad: 2024-03-01, 12:33

AI i utbildning väckte stort intresse under lärardagen

NYHET Samhällsvetenskapliga fakulteten vid Umeå universitet arrangerade sin årliga lärardag för tolfte gången i rad, med tema Artificiell Intelligens (AI) i utbildning. Evenemanget drog ett rekordstort antal deltagare och lyfte fram behovet av att förstå AI:s roll i den moderna undervisningsmiljön.

Lärardagen omfattar en spännande workshop under det AI-genererade temat "Lärande 2.0: AI som pedagogisk partner". Deltagarna fick utforska integrationen av AI i undervisningen och guidades av Oskar Gedda, Jonathan Wedman och Peter Vinnervik från Universitetspedagogik och lärandestöd genom olika aspekter av ämnet. Workshopen avslutades med ett konkret exempel på hur AI kan tillämpas inom utbildning, presenterat av Ulrika H. Westergren från Institutionen för informatik. Det gav en inblick i hur AI kan vara en värdefull tillgång i pedagogiska sammanhang.

— Lärardagen är ett tillfälle för fakulteten och Utbildningskommittén att uppmärksamma allt arbete som våra kollegor dagligen gör för våra studenter och utbildningar. Dagen ger oss en möjlighet att kollegialt och kollektivt samlas kring en aktuell fråga, dela erfarenheter och att lära av varandra, säger Ann-Louise Silfver, vice dekan vid samhällsvetenskapliga fakulteten och en av arrangörerna bakom dagen.

AI som pedagogisk partner

Diskussionen kretsade kring hur AI kan integreras som en pedagogisk partner och de utmaningar som detta medför. Workshopen erbjöd information och övningar som en startpunkt för att utforska integrationen av AI i utbildningen och identifiera dess utmaningar.

Diskussionerna omfattar även hur AI-verktyg påverkar lärandeprocesser och relevanta för traditionella bedömningar, såsom till exempel hemtentor. En central fråga som framkom var hur man säkerställer tillförlitligt lärande i en miljö där eleverna har tillgång till kraftfulla AI-verktyg, med fokus på möjligheterna till verkligt lärande snarare än att enbart motverka risken för fusk.

Deltagarna reflekterar också över hur högre utbildning påverkas när studenterna AI i sina studier. Betydelsen av att aktivt delta i den pågående diskussionen om AI:s roll i dagens och framtidens högre utbildning betonades.

Deltagarnas reflektioner

Fyra deltagare reflekterade över lärardagens betydelse och svarade på frågan: I din roll som lärare, varför var det viktigt för dig att komma hit idag?

— Jag tror inte att det kommer att förbli något som enbart är maskinellt. Ska det fortsätta vara hos oss, måste vi förstå hur vi använder det. Eftersom detta innebär nya färdigheter, ny förståelse av ny pedagogik, är det avgörande att vi som lärare lär oss den kompetens som krävs för att använda verktyget på bästa sätt. Jag vill även se hur andra inom olika fakulteter och avdelningar har implementerat AI. Det finns mycket att lära från andras erfarenheter och även om jag har börjat använda tekniken på något sätt, vilket jag fortfarande efter att ha uppnått min kunskap genom mina kollegors insikter säger, Medhanie Gaim, docent i management vid Handelshögskolan.

— Jag tycker att AI är en viktig del i undervisningen. Man brottas mycket med både hur vi ska kunna använda det i undervisningen, underlätta för studenter, göra det möjligt att använda det som ett pedagogiskt verktyg. Sen är det också för att genomföra examination som jag är intresserad av säger, Anna Höglund, adjunkt och psykolog vid Institutionen för psykologi.

— Dels så tycker jag att det är spännande men också lite läskigt att se hur utbildningen förändras – förändringar som jag är övertygad om att vara oundvikliga. Det är inget vi kan värja oss från utan snarare något vi måste acceptera. Under vår diskussion tidigare under dagen talade vi om olika sätt att använda AI i undervisningen. Att hitta sätt att examinera på utan att man hamnar i situationen att det är en AI-bot man examinerar, vilket inte är önskvärt, bedömningen bör i stället utgå från studenternas verkliga kunskaper. Men det kommer nog ta ett tag innan det kommer bli riktigt bra säger, Andreas Olsson, adjunkt vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap.

imageet2dm.png

— I min roll som lärare är det viktigt för mig att vara närvarande på evenemang som detta av flera skäl. För det första, det ger mig möjlighet att mig uppdaterad om de senaste trenderna och teknologierna inom mitt ämnesområde, vilket är avgörande för att undervisa och stödja mina studenter på bästa sätt. Dessutom ger det mig chansen att lära av mina kollegor och deras erfarenheter. Genom att delta i diskussioner och workshops kan jag ta del av olika metoder och bästa praxis för att integrera AI i undervisningen. Slutligen, att närvara på evenemang som mitt engagemang för kontinuerlig utveckling och mitt åtagande för att ge mina studenter den bästa utbildningen som möjligt. Genom att vara delaktig i samtal och aktiviteter som rör AI i utbildning, kan jag garantera att jag är rustad för att möta utmaningar och möjligheter som teknologin för med sig, svarar AI själv när AI får frågan.