Publicerad: 2022-11-14

AimDay 16 november - forskare svarar på frågor om samhällsomvandlingen i norr

NYHET En rad olika samhällsutmaningar står i fokus när forskare och sakkunniga möter representanter från offentlig sektor, näringsliv och civilsamhälle för att diskutera under årets så kallade AIMday den 16 november. Det är 22 olika frågeställningar från alltifrån Umeå och Skellefteå kommun till privata aktörer som Komatsu Forest och föreningar som Förbundet Vi Unga, som ska få svar av kunniga forskare.

Text: Jakob Mjöbring

– Vi som arbetar med samverkansfrågor märker att den pågående samhällsomvandlingen i norr engagerar ur en mängd olika perspektiv, och det finns mängder med frågor för alla aktörer som är, eller vill bli, involverade. Under den här intensiva dagen kommer vi att samla ungefär 100 personer för att diskutera de 22 olika frågeställningar som har kommit in, säger Martin Englund, som arbetar vid enheten för forskningsstöd och samverkan vid Umeå universitet, som arrangerar AIMDay.

Årets upplaga av AIMday har samhällsomvandlingen i norr i fokus. Frågeställare från såväl privat näringsliv som offentlig sektor och övriga civilsamhället har haft möjlighet att ställa frågor som matchas mot forskare med kunskaper som kan bidra till intressanta diskussioner om frågeställarens olika utmaningar.

Finns även medel att söka för samarbeten

– Utöver själva diskussionerna ges en introduktion till finansieringsmöjligheter samt att vi även utlyser utvecklingsmedel för samverkan i samband med dagen. Där kan forskare som vill starta upp ett samarbete tillsammans med någon av de aktörer som deltar under dagen söka medel för att komma igång, förklarar Martin Englund.

Vice rektor Dieter Müller, som även har i uppdrag att hantera Umeå universitets roll i samhällsomvandlingen, inleder dagen och ser AIMday som en viktig pusselbit i universitetets arbete i den pågående samhällsomvandlingen och omställningen:

– Jag ser dagen som en unik möjlighet för forskare och olika aktörer, som påverkas av och påverkar samhällsomvandlingen, att mötas för att diskutera och förhoppningsvis även hitta nya samarbeten som kan stärka hela regionens utveckling framåt, säger Dieter Müller, vicerektor vid Umeå universitet.

Läs mer om vilka som är frågeställare och vilka frågor som diskuteras under årets AIMday.

För mer information kontakta gärna: