Publicerad: 2023-07-04

Almedalsseminarium om teknologibaserat våld

NYHET Digitala plattformar och enheter är en stor del av vårt sociala liv, men de kan även möjliggöra våldsutövning i en relation.

Charlott Nyman, docent/lektor vid Sociologiska institutionen vid Umeå universitet, och hennes forskarkollegor Lars Evertsson (professor i socialt arbete vid Mittuniversitet) samt Ann-Sofie Henriksson, universitetslektor vid Juridiska institutionen, Umeå universitet, var inbjuda till ett seminarium på Almedalsveckan, anordnat av Nationellt centrum för kvinnofrid.

Teknologins roll i våld i nära relationer

Seminariet handlade om teknologins roll i våld i nära relationer och om hur mobilen ger förövaren förutsättningar för att kunna utöva kontroll, möjlighet till övervakning och utöva ekonomiskt våld med hjälp av till exempel BankID och Swish.

Seminariet spelades in (speltid: 57:44) och kan ses här: https://live.mediaflow.com/70CBDX9BVG