Publicerad: 2023-10-02 Uppdaterad: 2023-10-03, 08:55

Annelie Bränström-Öhman tilldelas Humtankpriset 2023

NYHET Tankesmedjan Humtank delar för nionde året i rad ut ett pris “till akademiker som på ett förtjänstfullt sätt bidragit med viktiga humanioraperspektiv i samhällslivet”. Priset år 2023 tilldelas Annelie Bränström-Öhman, professor i litteraturvetenskap vid Umeå universitet.

Annelie Bränström-Öhman, professor vid Umeå universitet, har under lång tid verkat som forskare inom litteraturvetenskap. Utifrån genusteoretiska ansatser har hon tagit sig an frågan om varför kvinnliga poeter saknas i historieskrivningen och samtidigt verkat för att synliggöra dem.

I svensk kontext har hon varit nydanande för det kreativa akademiska skrivandet. Hon har bidragit till att bredda perspektiven på vad som ryms inom det vetenskapliga skrivandet, dels genom att publicera sig i alternativa genrer, dels genom att diskutera betydelsen av sådant skrivande.

Rollen som forskningsförmedlare har alltid varit angelägen för Bränström-Öhman eftersom forskningen gör skillnad och förstärker demokratin. Som folkbildare har hon en stark röst också utanför akademin genom att vara kulturskribent, litteraturkritiker och föreläsare.

Man kan återkommande höra henne exempelvis i Sveriges radios Tankar för dagen. Annelie Bränström-Öhman verkar för humaniora både i det lilla och i det stora genom sina insatser.

Det är med stor glädje vi ger henne årets Humtankpris!

Hanna Söderlund, ansvarig för priset i tankesmedjan Humtank.

Läs även "Att få tystnader att tala och ge blinda fläckar innehåll"

Priset delas ut i samband med ett halvdagsseminarium på temat Humaniora i samhället – hur skapar vi förtroendegivande kommunikation? Seminariet hålls i Humanisthuset på Umeå universitet den 21 november 2023.

Tidigare pristagare:

2022 Lars Strannegård