Publicerad: 2021-09-22

Ännu en Umeåforskare till Sveriges unga akademi

NYHET Karolina Kauppi, forskare i medicinsk biologi, är en av de lovande unga forskare som nu tar plats i Sveriges unga akademi som i år fyller tio år.

Text: Ola Nilsson

Karolina Kauppi vid Institutionen för integrativ medicinsk biologi blir en av totalt åtta nya forskare från olika lärosäten runt om i landet som i år tar plats i Sveriges unga akademi.

Sveriges unga akademi, SUA, samlar yngre, ledande forskare från samtliga fält och landsändar. Ledamotsperioden är begränsad till fem år, vilket innebär ett kontinuerligt inflöde av energi och idéer.

SUA firar 10 år 2021 och har sen grundandet 2011 haft sammanlagt 95 framstående forskare som ledamöter, många alumner finns idag på ledande poster i forskningssystemet. Vetenskaplig förnyelse, ledarskap och ett tvärvetenskapligt angreppsätt genomsyrar verksamheten. En hjärtefråga sen starten är tydliga och kvalitetsdrivande karriärvägar.

Sedan tidigare ingår från Umeå universitet Ronnie Berntsson och Ellen Bushell samt alumnerna Virginia Langum, Klas Markström, Christer Nordlund och Marie Wiberg.

Nya ledamöter 2021

Oscar Agertz, forskare i astronomi vid Lunds universitet
Lisa Hellman, forskare i historia vid Lunds universitet
Karolina Kauppi, forskare i medicinsk biologi vid Umeå universitet