Publicerad: 2023-02-23

Ansök Elitidrottsstipendium 2023-2024

NYHET Nu kan du som elitidrottsstudent vid Umeå universitet ansöka om Riksidrottsförbundets och Svenska Spels Elitidrottsstipendium. Stipendiet hjälper dig att kombinera din elitidrott med studier efter gymnasiet. Sista ansökningsdag är 2 maj 2023.

Elitidrottsstipendiet är ett samarbete mellan Riksidrottsförbundet och Svenska Spel och har delats ut sedan år 1980. Med Elitidrottsstipendiet hoppas Riksidrottsförbundet och Svenska Spel skapa goda förutsättningar för elitidrottare så att svensk idrott kan nå fler idrottsliga framgångar internationellt. Samtidigt vill de två organisationerna ge bättre förutsättningar för elitaktiva på landslagsnivå att ha ett bra liv både under och efter idrottskarriären.

I Elitidrottsstipendiet ingår

• 50 000 kr per stipendiat (som delas ut 25 000 per termin) till 50 aktiva.
  • Resursstöd från Riksidrottsförbundet i form av idrottspsykologi, idrottsmedicin och idrottsfysiologi inklusive idrottsnutrition.
  • Läger under tre dagar på Bosön med deltagande på Idrottsgalan.
  • Rådgivning och vägledning kring Dubbla Karriärer samt idrottspsykologiskt karriärstödsamtal.
  • Igång i vårdappen Svensk Idrottshälsa.

Ansökningskriterier

Du som sökande måste

• vara på (svensk) landslagsnivå (junior-senior) inom din idrott och haft landslagsuppdrag de senaste två åren
  • kombinera elitidrott med studier på eftergymnasial nivå
  • studera på minst halvfart under stipendieåret (september-juni), motsvarande 30 hp över två terminer på studier på högskola/universitet

Sök Elitidrottsstipendiet senast 2 maj 2023

Ansökningsperioden är öppen 1 februari till 2 maj. Ansökan görs via Riksidrottsförbundet, inga sena anmälningar tas emot. Besked om vilka som erhåller stipendiet kommer offentliggöras i september. Gör din ansökan här!

Läs mer om Elitidrottsstipendiet