Publicerad: 2019-09-12 Uppdaterad: 2019-11-14, 11:39

App mot rasism får samisk karaktär

NYHET Den 11 september 2019 arrangerade organisationen Teskedsorden release för appen Reality Check, som ska hjälpa ungdomar att lära sig mer om rasism. Denna release tog plats i Umeå för att lyfta fram appens nya samiska karaktär, Ibba. På plats i panelen var bland annat Arcums Lena Maria Nilsson som också är vice föreståndare för Vaartoe.

Text: Oscar Sedholm

Teskedsorden beskriver sig själva som en ideell organisation som arbetar för ett öppet Sverige där allas rättigheter respekteras oavsett etnicitet, kön, sexualitet eller funktionalitet. Under onsdagen 11 september gästade organisationen Umeå Universitet för att lansera appen Reality Check och dess nya samiska karaktär, Ibba. Appen är en blandning mellan insamlade berättelser från ungdomar som utsatts för vardagsrasism och ett interaktivt spel där spelaren under en skolvecka får spela en karaktär med minoritetsbakgrund - och på så vis ta del av den karaktärens vardagsupplevelser. Med i panelen var också Matilda Eriksson som både bidragit med egna berättelser och givit röst åt den samiska karaktären Ibba. Dessutom var Moa Backe Åstot, som samlat in ungdomarnas berättelser, på plats och delade med sig av hur det varit att jobba med appen.

Appen Reality Check finns ute för både Apple och Android-system på Google Play och AppStore. Mer om Teskedsorden går att läsa på organisationens hemsida, teskedsorden.se.