Publicerad: 2020-01-17

INSTÄLLT: Arcum organiserar populär resa till Ryssland

NYHET Kan en 200 mil lång bussresa mellan Umeå och Archangelsk locka forskare? Det frågade sig Arcum, Arktiskt centrum vid Umeå universitet, och skickade ut en enkät. Nu är bussen fylld till 40 %, vilket innebär att resan blir av. Arcum hoppas att fler arktiska forskare från Umeå ska välja detta hållbara resande.

Text: Lena Maria Nilsson

I juni i år står staden Archangelsk i norra Ryssland värd för en stor konferens, ICASS X. Konferensen, som arrangeras vart tredje år på olika platser på norra halvklotet, tar upp frågeställningar inom humaniora, samhällsvetenskap och hälsa i Arktis.

Hållbarhet är ett viktigt tema under konferensen. Genom ett initiativ från Arcum, Arktiskt forskningscentrum vid Umeå universitet, finns nu också möjlighet att resa till konferensen på ett hållbart sätt, för de forskare vid Umeå universitet som är intresserade av att delta. En chartrad buss kommer att starta den 14 juni från Umeå, dagen innan konferensen startar och komma tillbaka den 20 juni, dagen efter att konferensen slutat. Beräknad tid på väg är 25 timmar, med en övernattning ungefär halvvägs. Flera deltagare är entusiastiska över möjligheten:

Det enda skälet till att jag inte registrerat mig till ICASS-konferensen tidigare var mina bekymmer kring resandet. Därför tycker jag att bussresan är en toppenbra initiativ!

Arcum finansierar bussen, men forskarna får själva stå för övriga kostnader, till exempel mat och övernattning. Bussen kan också plocka upp resenärer längs vägen, och kommer bland annat att göra stopp i Luleå, Tornio och Kemi.

Intresset för bussen är stort. Redan nu, en vecka innan deadline för anmälan, har 22 forskare anmält sig. De kommer från Umeå och partneruniversiteten i Luleå, Tromsö, Rovaniemi och Uleåborg, och är i många fall etablerade arktiska forskare vid sina lärosäten.

Men det finns plats för fler. Peter Sköld, föreståndare för Arcum och ansvarig för resan, önskar därför att fler forskare från Umeå universitet passar på att anmäla sig:

- Förutom att vi forskare behöver hjälpas åt att hitta mer hållbara sätt att resa på våra konferenser, så ser jag resan som ett bra tillfälle att nätverka med kolleger från våra partneruniversitet, förklarar han.

Det han syftar på är Arctic Five, ett samarbetsprojekt på ledningsnivå mellan universiteten i Umeå, Luleå, Tromsö, Rovaniemi och Uleåborg. Forskare från Umeå har dock förtur till bussen och om bussen blir full är det principen ”först till kvarn” som gäller.

TYVÄRR HAR RESAN BLIVIT INSTÄLLD, PGA CORONA-VIRUSET. VI JOBBAR PÅ ALTERNATIVA LÖSNINGAR FÖR ICASS X.