Publicerad: 2020-02-07

Arcums första livesända arktiska seminarie

NYHET Fredagen den 7:e februari 2020 genomfördes årets första upplaga av Umeå arktiska seminarie (UAS) under titeln Systemanalystänkande för arktisk hållbarhet, med talarna Dalia Abdelfattah och Venkata Krishna Kumar Upadhyayula vid institutionen för kemi.

Text: Oscar Sedholm

Dalia och Krishna talade om deras forskningsplattform för hållbarhetsresurser och innovation (SRI) vid institutionen för Kemi, Umeå universitet, som under de senaste åren har arbetat med olika områden kopplade till systemnivåstänkande, cirkulär bioekonomi och hållbarhet. Framöver kommer de att arrangera en workshop i frågan, med stöd av Arcums strategiska medel, En stor del av denna workshop blir att försöka sammankoppla naturvetenskapliga och samhällsvetenskapliga forskare för att samarbeta ämnesöverskridande med hållbarhets- och resursnyttjandefrågor.

Nytt denna gång var att evenemanget livesändes och finns tillgänglig som video här.

Texten kommer uppdateras med ytterligare information.

Venkata Krishna Kumar Upadhyayula
Övrig/annan befattning