Publicerad: 2021-11-26

Årets manliga tränare 2021 i svensk orientering

NYHET Pär Norén, verksamhetsledare för Orienteringens kompetenscentrum i Umeå (OKC) vid Idrottshögskolan, tilldelas utmärkelsen Årets manliga tränare 2021 i svensk orientering.

Text: Anna-Karin Eriksson

Stipendiet Årets tränare i svensk orientering tilldelas en manlig respektive en kvinnlig person som är en god förebild och bidrar till en utveckling av tränarskapet inom svensk orientering. Stipendiesumman är på 10 000 kr vardera.

Pär Norén tilldelas utmärkelsen Årets manliga tränare 2021 i svensk orientering för sitt gedigna arbete för studenterna på Orienteringens kompetenscentrum (OKC) vid Idrottshögskolan men också för sitt engagemang i föreningslivet, bland annat inom Vännäs OK.

Grattis Pär till Årets manliga tränare – en utmärkelse att vara stolt över!

-Tackar, det känns väldigt ärofyllt!

Pär berättar att priset delas ut av den ideella föreningen Skogssportens gynnare. Skogssportens gynnare bedriver ingen egen orienteringsverksamhet utan stödjer och främjar den svenska orienteringsidrottens utveckling och utbredning. Årligen delar Skogssportens gynnare ut stipendier till ett värde av omkring 300 000 kronor.

Ett gediget CV inom idrotten

Genom åren har Pär skaffat sig en bred kompetens inom idrotten.

-Jag har snart ägnat mig 50 år åt orientering, skidorientering och längdskidåkning, både som aktiv själv och som tränare/ledare. Jag börjar bli gammal, skrattar Pär Norén.

Sedan år 2011 är Pär verksamhetsansvarig för Orienteringens kompetenscentrum vid Idrottshögskolan. Han har många år som ledare inom föreningslivet samt rollen förbundskapten för det svenska landslaget i skidorientering på sin meritlista.

Pär uppskattar att han har 5–25 timmar i veckan, det varierar väldigt under säsong, med sina studenter och föreningsaktiva.

-Mina styrkor som tränare är nog först och främst att jag brinner för sporten och har en bred kunskap om orientering. Jag håller även på med kartritning, banläggning och annat som är nödvändigt i en orienteringsklubb. Kanske att jag har en viss distans till elitidrott, vilket jag tror kan vara bra när man jobbar med idrottare på den nivån. Jag hoppas att aktiva tycker jag är lyhörd och ställer upp för att hjälpa och utveckla individen, berättar Norén.

Vad tycker du är särskilt viktigt i din roll som tränare?

-För mig är det viktigt att lyssna på vad den aktive själv vill. Alla är olika individer som utvecklas på olika sätt, avslutar Pär Norén.