Publicerad: 2023-07-07 Uppdaterad: 2023-12-21, 09:36

Årets sommarskola i utbildningshistoria

NYHET För trettonde året anordnades sommarskolan HEDSS (History of Education Doctoral Summer School), denna gång den 8–10 juni vid universitetet i Zürich (och även vid Schloss Au) i Schweiz. Björn Norlin vid Pedagogiska institutionen är sedan några år tillbaka en av sommarskolans koordinatorer.

History of Education Doctoral Summer School

Sommarskolan HEDSS är ett samarbete mellan stiftelserna och organisationerna Stichting Paedagogica Historica, History of Education Society, UK, European Educational Research Association och International Standing Conference for the History of Education. I år hade den även lokalt stöd av ett flertal schweiziska lärosäten och stiftelser. HEDSS är tänkt att forma en internationell och mångdisciplinär mötesplats för forskarstuderande inom utbildningshistoria.

Internationalisering

Drygt 20 doktorander deltog från ett ganska stort antal länder – Argentina, México, Indien, Australien, USA, Kina, Tyskland, Belgien, Ukraina, Österrike, Schweiz, Polen, Litauen, Serbien, Portugal, Italien och Storbritannien.

- Ett av syftena med sommarskolan är just att stödja internationalisering inom fältet, så det är väldigt roligt att det finns ett sådant stort internationellt intresse för att få delta, berättar Björn Norlin.

Vetenskaplig inriktning

Det finns ett stående tema på rumslighet, diskurser och nya sätt att arbeta med bilder, objekt och arkiv inom utbildningshistorisk forskning. Men de ämnen som presenteras spänner ofta över en rad andra områden och tematiker.

Zürich i år och Köpenhamn nästa

Sommarskolan ges en gång per år, alltid i juni, och då vid olika värduniversitet. Hittills har den anordnats vid universitet i Gent, Birmingham, Lissabon, Hamburg, Umeå, Luxemburg, Groningen, Porto Conte, Riga, Liverpool, Lyon, Madrid och så nu i Zürich. Nästa år hålls sommarskolan i Köpenhamn.

Björn Norlin är nöjd med årets sommarskola liksom med tidigare som han har haft förmånen att delta i.

- Det som var speciellt roligt i år var att deltagarna så pass aktivt var med och diskuterade varandras forskning och att många, enligt utvärderingarna, verkar ha fått ut mycket av att delta, sammanfattar Björn.

Björn Norlin