Publicerad: 2013-10-14

Årshögtid med mer än 40 öppna föreläsningar

NYHET Den 17–19 oktober är det dags för årets stora högtid vid Umeå universitet. Under tre fullspäckade dagar bjuds på föreläsningar om alltifrån klimateffekter i Arktis och nanopartiklar i mat till dansteater och arbetslöshetens följder. Alla intresserade kan också följa lördagens ceremoni, då 8 hedersdoktorer, 21 professorer, 13 pristagare och 2 medaljörer uppmärksammas.

Startskottet för universitetets årshögtid går redan kl. 13.00 på torsdagen. Då inviger överbibliotekarie Mikael Sjögren universitetets utställning om 2013 års festföremål. Strax därefter talar Patrik Lantto, ny professor i historia och föreståndare för Cesam, om tidlösa krav från samerörelsen speglade i Elsa Laulas stridsskrift från 1904.

Torsdagens kvällsprogram innehåller åtta populärvetenskapliga föreläsningar om bland annat ALS, grön starr, hjärtkärlsjukdomar och kopplingen mellan östrogen och hörsel. Föreläsare är hedersdoktorer och pristagare vid medicinsk fakultet.

På fredag eftermiddag fortsätter firandet med bland annat en föreläsning av koreografen, regissören, kompositören och numera hedersdoktorn Birgitta Egerbladh och professorn och pristagaren Lisbeth Lundahl som föreläser om den fria skolan.

Under lördag förmiddag finns chans att lära sig mer om exempelvis energieffektiva hus, arbetsförmåga i sjukförsäkringen, cancerkirurgi, Virginia Woolfs och Sara Lidmans författardagböcker och kärleken mellan molekyler när drygt 20 professorer och pristagare håller sina högtidsföreläsningar.

På lördag kl. 17.00 äger årshögtidens ceremoni rum i Aula Nordica. Alla intresserade kan på plats följa högtidsceremonin, som pågår ungefär i två timmar.

Föreläsningsprogram med tider och lokalerFöreläsningsprogram som pdfHögtidsskriftPressbilder(Årets pressbilder kan hämtas från Umeå universitets bilddatabas under Aktuella pressbilder.)

För mer information, kontakta gärna:

Charlotte Wiberg,Ceremonimästare, Umeå universitet
E-post: charlotte.wiberg@umu.se