Publicerad: 2018-11-13

Avhandling i etnologi prisas

NYHET Hur görs vardagslivet hållbart? Vilka möjligheter och utmaningar möter den som vill minska sin miljöpåverkan? Etnologen Matilda Marshalls avhandling "Hållbarhet till middag: en etnologisk studie om hur miljövänligt ätande praktiseras i vardagslivet" har prisats med The Baltic University Programme Award.

Text: Per Melander

Enligt motiveringen ges priset till hennes avhandling bland annat för att hon med ett multidiciplinärt tillvägsgångssät använt metoder, teorier och empiri som satt fokus på hållbarhetsperspektivet och främjat hållbar utveckling.

Priset är på 500 € och är tänkt att täcka kostnader i samband med en forskningskonferens. Dessutom utgår ytterligare ersättning för att kunna delta med presentationer vid The Baltic University Programme's (BUP) olika samlingar under 2018 och 2019. Nu närmast vid BUP PhD Students Training, som hålls 25 november - 29 november i Rogow, Polen.

Mathilda Marshalls avhandling har sedan tidigare fått Måltidsakademiens pris som årets främsta bok i kategorin doktorsavhandling och andra vetenskapliga publikationer.

Läs mer om avhandlingen på umu.se