Publicerad: 2024-01-10

Balans i livet viktigt för poliser i yttre tjänst

NYHET Poliser som arbetar i regelbunden kontakt med samhället möter dagligen utmaningar som påverkar såväl den fysiska som psykiska hälsan. Det är utmaningar som även spiller över på privatlivet och begränsar vad poliserna gör när de är lediga. I en avhandling påvisas att en meningsfull fritid, möjlighet till återhämtning efter arbetet, samt socialt och emotionellt stöd är avgörande för en balanserad tillvaro för poliserna.

Text: Ola Nilsson

– Poliser har i grunden samma behov som andra, men genom att jobbet i yttre tjänst kan innebära stora påfrestningar blir det extra viktigt med andra faktorer i livet som balanserar. För att förstå den komplexitet som dessa polisers arbete innebär och den påverkan arbetet har på deras hälsa behöver därför hela deras livssituation utforskas, inte bara arbetslivet, säger Elin Granholm Valmari, doktorand vid Umeå universitet.

Syftet med Elin Granholm Valmaris avhandling vid Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering har varit att identifiera risk- och friskfaktorer inom just polisers unika livsstil. Denna forskning har fokus på hur de balanserar sina roller och aktiviteter i livet. Resultaten har sedan omsatts till ett instrument som är polisspecifikt samt användbart och relevant för deras kontext. Det betyder att specifika områden som är särskilt viktiga för att främja polisers fysiska, sociala och psykisk hälsa nu finns definierade.

Dessa områden berör exempelvis vad som möjliggör hälsosamma rutiner och vanor för poliser i yttre tjänst, på vilket sätt poliserna får det stöd de behöver i de miljöer de finns inom, hur de balanserar sina roller och aktiviteter i livet, vad som är engagerande, utvecklande, värdefullt och meningsfullt i livet för dem och hur risk och våld hanteras och påverkar dem i vardagen.

Instrumentet är i form av ett frågebatteri som är utformat för att lokalisera förutsättningar för att möjliggöra ett hållbart och balanserat liv. Instrumentet är i början av sin utvecklingsfas, men bidrar till att utforma grunden för vilka områden som är de viktigaste att fokusera på gällande poliser i yttre tjänst. Ett nästa steg som dock ligger utanför avhandlingen kan vara att testa instrumentet praktiskt i verksamheten hos en polismyndighet. Då skulle hälsofrämjande insatser kunna anpassas efter behoven hos poliserna och organisationen och man skulle direkt kunna utvärdera effekten på individ- och organisationsnivå.

– Sammanfattningsvis ger denna forskning insikter som kan förändra synen på polisens hälsa genom att fokusera på en helhetssyn och främja en balanserad livsstil för att skapa ett långsiktigt välbefinnande, säger Elin Granholm Valmari.

I avhandlingen ingår en översiktsstudie, två intervjustudier med poliser i yttre tjänst, samt en studie som beskriver de första delarna i utvecklingen av ett instrument där både poliser, och experter inom arbetsterapi och polisers hälsa har deltagit.

Elin Granholm Valmari är uppväxt i Närpes i Finland. Hon bor och arbetar i Umeå som arbetsterapeut samt undervisar på arbetsterapeutprogrammet vid Umeå universitet.

Om disputationen

Elin Granholm Valmari, Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering, försvarar torsdag 18 januari kl. 9.00 i Aula biologica sin avhandling Mer än yrket – polisers livsstil och hälsa. Opponent Anders Kottorp, Malmö universitet. Huvudhandledare Kajsa Gilenstam. Disputationen sker på svenska med möjlighet att delta på distans via https://umu.zoom.us/j/68070987418.

Elin Granholm Valmari
Universitetsadjunkt