Publicerad: 2023-05-23 Uppdaterad: 2023-05-24, 13:57

Barn, idrott och delaktighet

NYHET I samband med Allmänna arvsfondens konferens #spriderfarenheter, 22 maj 2023 i Stockholm, presenterade Inger Eliasson sitt nyligen avslutade utvärderingsuppdrag som mynnat ut i rapporten "Barn, idrott och delaktighet: utvärdering av stöd till Allmänna arvsfondens målgrupper genom rörelserelaterade projekt".

Syftet med utvärderingen har varit att ta tillvara de erfarenheter och kunskaper som görs i arvsfondsprojekt med fokus på barn och unga, idrott och delaktighet. Utvärderingen besvarar bland annat följande frågeställningar:

• Hur många och vilka personer har deltagit i projektverksamheten?
  • Hur upplever målgruppen insatserna? Har projekten förändrat något för barn och ungdomar som deltagit?
  • Vilka hinder stöter projektledare på och vilka framkomliga vägar finner de?
  • Vilka spår lämnar projekten, under vilka betingelser och hur lever projektets idéer vidare?
  • Hur är barn och ungdomar delaktiga i projekten?

I utvärderingsuppdraget har också ingått att, utifrån Arvsfondens kategorisering av överlevnad, bedöma vad som lever vidare efter projektslut, för de projekt som avslutats vid tiden för utvärderingen. Studien visar att Arvsfondsprojekt inom Idrott, rörelse och delaktighet har lett till att:

• Barn och ungdomar födda utom Sverige, barn och ungdomar med funktionshinder, samt flickor och pojkar har fått ökade möjligheter till idrott och fysisk aktivitet.
  • I mer än hälften av projekten har nya metoder utvecklats för att motverka stillasittande.
  • Barn och ungdomar är främst delaktiga under projektens genomförande.
  • Barns och ungdomars reella delaktighet är begränsad före, under, och efter projektet.
  • Att driva ett projekt i en verklighet som förändras är komplext, leder till att projekten förändras.
  • En större andel av projekten överlever i någon form - hälften drivs helt eller delvis vidare.

Ladda ner rapporten

Eliasson, I. (2023). Barn, idrott och delaktighet : Utvärdering av stöd till Allmänna arvsfondens målgrupper genom rörelserelaterade projekt. Retrieved from Arvsfondsdelegationen, Allmänna arvsfonden

Inger Eliasson