Publicerad: 2021-10-07

Biblioteket bygger om för en bättre studiemiljö

NYHET Biblioteket gör en satsning och bygger om delar av studiemiljön på Universitetsbiblioteket under hösten. Syftet med renoveringen är att skapa en inbjudande miljö för studentens behov av att plugga, ta en paus och umgås en stund. Samtidigt inleds en större ombyggnation av magasinen.

Text: Susanne Sjöberg

Nu när höstterminen startar drar också renoveringen av Learning Space på Universitetsbiblioteket (UB) igång. Det innebär att hela ytan kommer att hållas stängd tills arbetet är avslutat vilket beräknas till början av 2022. Läsesalarna och grupprummen på våning 3 ovanför Learning Space kommer att hållas öppna under byggperioden men ingången dit sker nu istället via trappan utanför UB:s entré.

I det nya Learning Space kommer det att finnas fler grupparbetsplatser och grupprum och en variation av studie- och mötesplatser med exempelvis ståbord, fåtöljer och soffor. Där kommer även en yta för föreläsningar att finnas, liksom plats för skriv- och sökverkstäder.

- Det känns kul att kunna göra vår redan uppskattade studiemiljö ännu bättre. Studenternas arbetsmiljö är viktig under studietiden och biblioteket är en naturlig plats för många att plugga på, säger Mikael Sjögren, överbibliotekarie vid biblioteket.

När nya Learning Space har byggts klart kommer kurslitteraturen att flytta in igen. Invigningen beräknas ske under vårterminen 2022.

Ombyggnation av magasin

Under hösten 2021 inleds också en större ombyggnation av magasinen på Universitetsbiblioteket. Ombyggnationerna syftar till att skapa mer plats för bibliotekets växande samlingar.

Håll dig uppdaterad om våra byggprojekt på biblioteket.