Publicerad: 2023-01-23

Bibliotekets nya lokaler på Konstnärligt campus invigda

NYHET Ombyggnationen av Umeå universitetsbibliotek på Konstnärligt campus är nu klar och under måndagen invigde rektor Hans Adolfsson de nya lokalerna. Biblioteket har flyttat till en fyra gånger så stor yta och rymmer fler funktioner än tidigare.

Text: Susanne Sjöberg

Med ett traditionsenligt blågult band invigde rektor Hans Adolfsson biblioteket under måndagen inför de som samlats.

– Vi är glada att kunna inviga det här biblioteket idag. Jag brukar säga att på varje lärosäte behövs det studenter, medarbetare och bibliotek, sa Hans Adolfsson under sitt invigningstal.

– Biblioteket är inte enbart en plats som bevarar och förmedlar kunskap, det är även en plats som sjuder av liv med studier och diskussioner och andra aktiviteter.

Den ökade ytan från 98 kvm till 440 kvm innebär att biblioteket nu har möjligheten att erbjuda både grupprum och studieplatser till studenterna, något som inte fick plats i de gamla lokalerna. Det finns dessutom ett särskilt tidskriftsrum och plats för avkopplande läsning. Nu ryms även universitetets IT-avdelning ITS i lokalerna för att stötta upp kring frågor runt IT. Det är även möjligt för andra verksamheter att vara på plats som exempelvis studentkårerna.

– Vi är så nöjda över de nya lokalerna som även innehåller flexibla ytor med möjligheter till föreläsningar som dessutom kommer vara möjliga att livesända, något som vi ser fram emot. Det nya biblioteket öppnar upp för ett större samarbete mellan de verksamheter som finns på Konstnärligt campus vilket förstås känns jättebra, säger Charlotta Turborn, bibliotekarie på Umeå universitetsbibliotek.

Det nya biblioteket invigs under hela veckan med en rad olika programpunkter:

Invigning av bibliotekets nya lokaler på Konstnärligt campus