Publicerad: 2021-01-21 Uppdaterad: 2023-09-13, 16:45

Börje Rehn får stipendium för att undervisa i USA

NYHET Börje Rehn, universitetslektor vid Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering, har beviljats ett Teaching Sabbatical-stipendium för att undervisa vid Ohio State University i USA under höstterminen 2021. Han är den första vid Medicinska fakulteten på Umeå universitet att tilldelas stipendiet.

Text: Sandra Lundström

– Jag fick beskedet dagen innan julafton och det kändes jättebra – en fin julklapp efter en tung höst.

Stipendieprogrammet Teaching Sabbatical drivs av Stiftelsen för internationalisering av högre utbildning, STINT, - för att ge forskare och lärare som brinner för undervisningsfrågor, en möjlighet att vistas vid ett utomeuropeiskt universitet.

– Jag sökte för att jag ville ha nya influenser från ett internationellt universitet som riktar in sig mot undervisning av engelskspråkiga studenter. Våra läroböcker är många gånger amerikanska och vi influeras av vad som händer där.

Ohio State University är ett av USA:s största, med över 60 000 studenter. Planen är att vistelsen ska ske under höstterminen 2021, men kan också flyttas fram ett år beroende på hur rådande situation kring covid-19 utvecklas.

På plats kommer Börje ingå i en lärargrupp som jobbar med kurser inom hans kunskapsområde. Det gäller framförallt ämnen som fysioterapeutstudenter arbetar med i början av sin utbildning och som utgår ifrån kunskaper i anatomi och fysiologi.

– Speciellt för alla medicinska utbildningar är kopplingen till det praktiska varför jag också kommer att delta i undersökning om kroppens funktioner.

Med utveckling av lärarrollen som utgångspunkt, är tanken att de som deltar i Teaching Sabbatical ska få med sig erfarenheter som leder till förändring vid det svenska lärosätet.

– Jag hoppas få nya idéer på hur undervisning kan bedrivas och framförallt hur man kan attrahera och erbjuda utbud för internationella studenter.Vi får fler och fler förfrågningar från utländska studenter som vill läsa kurser hos oss i Umeå, men vi har på Fysioterapeutprogrammet hittills bara kunnat erbjuda ett begränsat utbud.

Om Teaching Sabbatical

STINTs program Teaching Sabbatical ger forskare och lärare som brinner för undervisningsfrågor internationella erfarenheter med utgångspunkt i lärarrollen, snarare än i forskarrollen​. STINT samarbetar med utvalda lärosäten baserade i USA, Singapore, Hong Kong och Japan. Som deltagare i Teaching Sabbatical vistas du vid det utländska lärosätet under hela höstterminen (augusti–december). Utgångspunkten är att du ska undervisa, till exempel genom att ge en kurs själv eller tillsammans med en kollega på värdlärosätet ("co-teaching").

Du kan inte själv ansöka direkt till STINT utan blir nominerad av Umeå universitet. International Office utlyser programmet i maj/juni varje år. Om du har frågor om ansökan, kontakta Ingrid Svensson, enhetschef vid International Office.

Teaching Sabbatical

Börje Rehn