Universitetslektor, leg. sjukgymnast, tillhörande sektionen för arbetshälsa och ergonomi
Jag forskar och undervisar inom fysioterapi. Fysioterapi är viktigt eftersom anpassad fysisk aktivitet kan ha så stor betydelse för hälsan. Jag vill bidra till detta genom utveckling och spridning av kunskapen.
Forskningsinriktning
Mitt forskningsområde handlar om belastningsergonomi, hur man skall motverka skador i rörelse- och stödjeorganen från fysiskt påfrestande arbete. Forskningen är ofta kvantitativt inriktad, där jag använder tekniska mätmetoder för att beskriva biomekanisk påverkan.
Samverkan
Utvecklar standarder inom arbetsgruppen belastningsergonomi för SIS, som deltagare ifrån Ergonomi och Human Factors Sällskapet i Sverige. Forskningskommunikation är något jag anser som särskilt viktigt och har varit skribent för skandinaviska tidskriften FysioScience och den nationella facktidsskriften Sjukgymnasten.
Klinisk erfarenhet
Jag har jobbat med diverse patientkategorier inom öppen- och slutenvård samt privat, främst med funktionsnedsättningar från ortopediska och neurologiska skador och sjukdomar.
Akademi
Är disputerad i yrkes- och miljömedicin vid Umeå universitet. Jag genomförde därefter en post-doc vid Queensland University i Australien. Innan detta genomförde jag påbyggnads- och masterstudier inom vårdvetenskap, med inriktning mot rörelseförmåga.
Aktiviteter
Jag undervisar främst om människokroppens struktur och funktion, där jag har vidareutbildning och erfarenhet. Undervisningen omfattar både teori och praktik. Inom Fysioterapeutprogrammet ansvarar jag för Fysioterapi - funktionell anatomi och fysiologi, 15 hp och Fysioterapi - arbetsfysiologi, 7.5 hp.
Pedagogiskt förhållningssätt
Ämnesdidaktik är viktigt för att ge användbara exempel och skapa realistiska situationer för professionsutbildningar, såsom fysioterapeutprogrammet. Uppskattar en mångfald av studenter med olika inlärningsstilar, själv lär jag mig bäst genom att prova och diskutera. Jag söker i mitt lärarskap att använda studerandeaktiva metoder och digitala verktyg för att studenter skall bli medskapande, självständiga och kritiska.
Uppdrag
Har varit aktiv inom medicinska fakulteten vid Umeå universitet som koordinator för forskaraspiranterna och ledamot av grundutbildningsrådet. Har också varit ordförande i programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut- och idrottsprogrammen. Jag genomförde en sabbatical vid Ohio State University i USA.