Publicerad: 2021-02-24

Canvas införandeprojekt - nuläge

NYHET Canvas har nu varit öppet i drygt en termin och arbetet är i full gång vid universitetet. Av de 1522 kurssajter som skapades och användes under höstterminen 2020 var det 546 kurssajter som fanns i Canvas, det vill säga 36%.

Från och med den 1 januari 2022 ska alla program och kurser på Umeå universitet vara i Canvas vilket innebär att möjligheten att skapa nya kurssajter i Cambro och Moodle stänger. Mer om avvecklingen av Cambro och Moodle hittar du i länken nedan.

Fördelning av kurssajter höstterminen 2020

För fakulteterna ser fördelningen av kurssajter ut som följer:

Humanistisk fakultet: 199 av 300 kurssajter i Canvas

Samhällsvetenskaplig fakultet: 218 av 503 kurssajter i Canvas

Medicinsk fakultet: 19 av 208 kurssajter i Canvas

Teknisk-naturvetenskaplig fakultet: 110 av 411 kurssajter i Canvas

Om du som chef eller motsvarande vill få en uppfattning om var din institution eller enhet befinner sig gällande övergången till Canvas kan du kontakta projektledare Julia Lundmark Weinz.

Under våren 2021 erbjuder vi möjligheten att boka en studentamanuens för handledning och support i Canvas. Detta är kostnadsfritt och kan vara en god hjälp för dig som undervisande personal i arbetet med att strukturera, bygga och kvalitetssäkra kurser i Canvas.

Projektet erbjuder verkstäder löpande för att alla som vill få en introduktion i lärplattformen och vårt mål är att så långt det är möjligt anpassa våra insatser efter era behov. Ni är många som flyttar från Cambro eller Moodle och vi förstår att det är ett omfattande arbete för många. Hör av er om ni har frågor eller funderingar så ska vi försöka hjälpa till efter bästa förmåga.