Publicerad: 2023-12-19

Carl Holmgren tilldelas Hilding Rosenbergs stipendium

NYHET Carl Holmgren, Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet, tilldelas Hilding Rosenbergs stipendium för svensk musikvetenskap, Kungl. Musikaliska Akademien.

Text: Per Melander

Ett betydande bidrag till svensk musikforskning idag

Under Kungl. Musikaliska Akademiens Högtidssammankomst den 27 november delades stipendier och priser ut till fyra pedagoger och två forskare, som belönas för sina enastående insatser för musiklivet. En av forskarna är Carl Holmgren, Institutionen för estetiska ämnen.

Ur motiveringen: "Carl Holmgrens ambitiösa och noggranna sammanläggningsavhandling i musikpedagogik: Dialogue Lost? Teaching Musical Interpretation of Western Classical Music in Higher Education är ett betydande bidrag till svensk musikforskning idag.

Avhandlingen tar utgångspunkt i klassisk pianoundervisning på högskolenivå, och frågeställningarna kretsar kring hur interpretation förstås och begreppsliggörs i undervisnings-situationen. Holmgrens metodologiska precision gör att avhandlingen kan komma att påverka utvecklingen av undervisning i högre musikutbildning inte bara i Sverige utan även i utlandet".