Publicerad: 2023-02-07 Uppdaterad: 2023-02-09, 16:47

CASP får 1,8 miljoner för att nå status som nationell plattform

NYHET Umeå universitet har beslutat att bevilja 1,8 miljoner kronor till Computational Analytics Support Platform, CASP. Syftet är att stärka lokal forskningsinfrastruktur som har potential att bli nationellt intressant under 2022-2025.

Text: Sara-Lena Brännström

CASP är en samfinansierad KBC-infrastruktur vid Kemiska institutionen som fokuserar på stöd för dataanalys, men också på utbildning av life-science-forskare i hur man analyserar experimentella data med hjälp av avancerade datadrivna verktyg och strategier.

Sedan plattformen lanserades 2021 har CASP stöttat forskare på olika institutioner och fakulteter i att omvandla komplexa data till meningsfulla biologiska och kemiska tolkningar, vilket hjälper till att överbrygga klyftorna inom datadriven life science.

– Vi blev väldigt glada över att få den här finansieringen och att vår plattform ses som ett värdefullt stöd för life-science-communityn både vid och utanför Umeå universitet, säger Kate Bennett, plattformsansvarig på CASP.

CASP:s mål för de närmaste två åren är att bli en nationell infrastrukturplattform inom SciLifeLab och bidra till Data-Driven Life Science (DDLS) och Infection Biology Data Science Node, som Umeå universitet kommer att stå värd för 2023-2028.

Finansieringen från universitetet kommer att göra det möjligt för plattformen att växa genom att utöka både personal och expertis och förvandla CASP till en nationell infrastruktur. Tillsammans med DDLS-communityt siktar man på att sätta Umeå universitet på kartan som ett nationellt centrum för spetskompetens inom avancerad dataanalys inom life science.

– Vårt mål är att bli en självklar plattform för dataanalys, som lockar forskare inom life science från hela Sverige. Den här finansieringen ger oss en utmärkt möjlighet att uppnå detta, säger Kate Bennett.