Publicerad: 2024-03-01

CEDARs systemutvecklare bakom ny databas för forskning om genus och arbete

NYHET Nu lanseras Gender and Work:s nya sök- och uttagsverktyg. Med verktyget kommer forskare och andra intresserade kunna söka i ett stort material rörande mäns och kvinnors arbete i historien. Databasen som samlar materialet har under många år utvecklats av systemutvecklare vid Umeå universitet.

Forsknings- och digitaliseringsprojektet Gender and Work (GaW) som drivs vid historiska institutionen i Uppsala har som övergripande syftet att öka kunskapen om mäns och kvinnors arbete i äldre tid. Nu lanserar projektet ett allmänt tillgängligt verktyg för frågeställningar mot en databas med historisk information om mäns och kvinnors arbete. Databasen och verktyget är framtaget i ett samarbete mellan Historiska institutionen vid Uppsala och CEDAR - Enheten för demografi och åldrandeforskning vid Umeå universitet.

− Nu är det över 15 år som vi har haft ett tätt samarbete med Uppsala, där vi utvecklar det digitaliseringsverktyg som de använder. Det är ett arbete som sker mellan forskare och systemutvecklare för att bättre uppfylla användarnas behov, berättar Jimmy Ljungberg systemutvecklare vid CEDAR – Enheten för demografi och åldrandeforskning vid Umeå universitet.

Det verktyg som nu lanseras ger alla intresserade möjlighet att söka bland 40 000 registrerade försörjningsaktiviteter utförda mellan 1550 och 1880 och fritextsöka bland 7 000 källtexter från bland annat domböcker, dagböcker och suppliker.

− Medan annan forskning fokuserar på människors yrkesbeteckningar och deras tillgångar, så fokuserar denna databas på beskrivningar av vad människor gjort, vilket underlättar forskning kring frågeställningar om genus och arbete i det förflutna, berättar Josef Höglund systemutvecklare vid CEDAR.

− Den här lanseringen är betydelsefull för alla med intresse av historiska källor som beskriver vad människor gjort för sin försörjning kan ha ett intresse av denna databas, fortsätter Josef.

Gender and Work (GaW)

Läs en intervju med Jonas Lindström, forskningsledare vid GaW.

Här kan du hitta mer information om projektet Gender and Work

Här kan du direkt göra sökningar i databasen