Publicerad: 2022-10-14

Charlotte Häger tar emot IKSU vetenskapliga pris 2021

NYHET Charlotte Häger, professor vid institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering samt forskare inom Idrottshögskolans forskningsnätverk, tilldelas IKSU vetenskapliga pris 2021 för sin forskning på korsbandsskador i samband med Årets årshögtid.

Vid Umeå universitets årshögtid uppmärksammas nya professorer, hedersdoktorer, pristagare och förtjänstmedaljörer. Årets årshögtid blir en sammanslagning av 2020, 2021 samt 2022 års ceremonier på grund av att pandemin ställde in festligheterna under åren 2020 och 2021.

Prisas för sin forskning kring främre korsbandsskada

Charlotte Häger är i grunden fysioterapeut och har under närmare 35 års tid bedrivit forskning om rörelsekontroll hos personer med olika rörelseproblem, fysisk aktivitet samt idrottsskador. I samband med morgondagens Årshögtid får Charlotte ta emot IKSU vetenskapliga pris 2021.

– Priset får jag för min forskning kring främre korsbandsskada som är en av de vanligaste idrottsskadorna. Min forskning rör hur man kan utvärdera konsekvenser av detta, både å kort och lång sikt, bland annat med hjälp av detaljerad högteknologisk rörelseanalys i labb, förstå vilka som löper störst risk för skada eller ny skada, vilket är vanligt. Forskningen strävar efter att ge bättre underlag för behandling och rehabilitering, säger Charlotte Häger till VK 221013.

Vid årshögtiden är det tradition att hedersdoktorer, professorer och pristagare håller föreläsningar som är öppna för allmänheten. Charlotte föreläser fredag 14 oktober med rubriken "Plötsligt smäller det - främre korsbandsskada!" kl. 13:30 i Samhällsvetarhuset, hörsal 230.

Läs "9 frågor" till Charlotte Häger i VK 221013

Charlotte Häger
Professor med förenad klinisk anställning