Publicerad: 2018-12-10

Christer Nordlund invald i Kungl. Vetenskapsakademien

NYHET Christer Nordlund, professor i idéhistoria med inriktning mot miljö- och vetenskapshistoria, Institutionen för idé- och samhällsstudier vid Umeå universitet har av Kungl. Vetenskapsakademien valts in under klassen för Humaniora och framstående förtjänst om vetenskap.

Text: Per Melander

På Kungl. Vetenskapsakademiens webbsida beskrivs hur Christer Nordlunds forskning handlar om vetenskaps-, teknik-, medicin- och miljöhistoria, från 1800-talet och framåt, och med sin forskning och undervisning vill han bidra till förståelsen av hur kunskap produceras, motiveras, kommuniceras, värderas och används.

Vid humanistiska fakulteten leder han området vetenskaps-, teknik- och miljöstudier och inom detta område har han bland annat arbetat med ett projekt om hormonläkemedel och två forskningsprogram om alternativa drivmedel respektive skog och skogsbruk.

För närvarande leder Christer Nordlund ett projekt med syftet att initiera och utveckla humanistisk och filosofisk forskning om den nya gentekniken CRISPR/Cas9. Han ingår även i Centrum för vetenskapshistorias rådgivande nämnd vid Akademien och har tidigare varit ledamot av Sveriges unga akademi.

Läs mer om Christer Nordlund