Publicerad: 2020-02-14

Christiane föreläser om grön energi på Vetenskapslunch

NYHET Christiane Funk är professor på kemiska institutionen vid Umeå universitet och ska föreläsa på Vetenskapslunchen torsdagen den 20 februari. Föredraget handlar om att använda Nordiska alger för att omvandla avloppsvatten till biobränsle.

Text: Ingrid Söderbergh

Vad kommer ditt föredrag mer specifikt att handla om?

– Jag kommer att prata om hur man kan rena avloppsvatten och samtidigt få biomassa med hjälp av alger även hos oss i kalla norden. Algbiomassan sedan kan man använda för att göra bioplast, biogas eller biodiesel, säger Christiane Funk.

Vilka förväntningar har du?

–Det är extrem viktig just nu att vi hittar lösningar för ett hållbart samhälle. Jag hoppas att jag lyckas väcka intresse för alger och deras användning och att lyssnarna börja fundera över hur de kan bidra till hållbarheten.

Hur känns det att föreläsa ”ute på stan” för Umeåborna?

– Det känns alltid spännande att prata utanför universitetet för att man genom frågor och kommentarer kan får helt nya insikter och förslag till projektet av lyssnare som tänker utanför den akademiska ”boxen”. Sedan är det ju extra pirrig för mig, som kommer från Tyskland, att prata på svenska eftersom man inom forskarvärlden normalt pratar engelska.

Om arrangemanget:

Tid: torsdagen den 20 februari klockan 12.15–13.00