Publicerad: 2018-08-29

Colombianska poliser besöker Umeå universitet

NYHET Idag, onsdag får Enheten för polisutbildningen vid Umeå universitet besök av en grupp poliser från Colombia. Syftet med besöket i Sverige är att få se hur svensk polis arbetar med prevention.

– Tanken med besöket är att ge deltagarna en bild av hur preventionsarbetet ser ut i Sverige för att de utifrån detta ska kunna utveckla en nationell preventionsmodell i Colombia, säger Jonas Hansson, lektor vid polisutbildningen, Umeå universitet, som samordnar besöket i Västerbotten.

Besöket vid universitetet har föregåtts av besök hos Polisen i både Västerbotten och Stockholm. Anledningen till att besöka universitetet är att få ökad kunskap och förståelse för samarbete mellan polisen och universitetet samt hur polisverksamhet kan utvärderas på ett vetenskapligt sätt. Besöket är en del av ett större projekt hos Internationella enheten vid Polisen.

Professor Mehdi Ghazinour och lektor Miguel Inzunza från polisutbildningen i Umeå har tidigare besökt Colombia inom ramen för detta samarbete.

För mer information kontakta gärna:

Jonas Hansson