Publicerad: 2021-04-21

”Covid-19 sätter arbetet med global hållbarhet på sin spets”

NYHET Från smittspridning och vaccinberedskap till livsmedelsförsörjning och koldioxidutsläpp. Just nu påverkar covid-19 människor världen över, men följderna varierar i olika länder. För att ta ett bredare och mer internationellt perspektiv på pandemin och dess konsekvenser, möts framstående forskare på ett digitalt symposium vid Umeå universitet den 5 maj.

Text: Camilla Bergvall/David Meyers

– Pandemin utmanar och förändrar samhällen över hela världen, och ny kunskap om covid-19 kommer hela tiden. Det gäller att samla in flera olika perspektiv om vad som händer just nu och vad pandemin får för konsekvenser – från spridningsmönster och vaccinberedskap, till folkhälsa och grön omställning, säger Joacim Rocklöv, forskare och epidemiolog vid Umeå universitet.

Han är också en av initiativtagarna till nätverket Umeå Transformation Research Initiative (UTRI), som anordnar ett internationellt, tvärvetenskapligt symposium den 5 maj, där frågor om olika vaccinationsstrategier, hur väderförhållanden påverkar smittspridningen och hur pandemin påverkat utvecklingsländers livsmedelsförsörjning, blandas med hur olika pandemiåtgärder minskat smittspridningen av dengue och hur återhämtningen efter pandemin kan bli grönare.

Pandemin kan faktiskt hjälpa oss att förstå vikten av att också snabba på utvecklingen på andra områden

– Vi är fortfarande rätt ovana att tänka utifrån ett helhetsperspektiv, men pandemin kan faktiskt hjälpa oss att förstå vikten av att också snabba på utvecklingen på andra områden och börja samarbeta mer mellan olika forskningsinriktningar för att lösa svåra samhällsutmaningar.

Snabb grön omställning behövs

Joacim Rocklöv säger att pandemin sätter arbetet med global hållbarhet på sin spets, hur bråttom det faktiskt är att få till en förändring. Och att vi människor inte är lika utom fara som vi kanske har trott.

– En grön omställning behövs nu, inte sen. Här är parallellerna med covid-19-hanteringen tydliga – om vi sätter in vissa åtgärder och sedan väntar för länge, så blir det mycket svårare att göra något åt situationen. Vi måste lära oss att agera tillsammans och med goda säkerhetsmarginaler för att hantera klimatomställningen, så att samhället blir säkrare och tryggare för framtida generationer.

Symposiet ”Covid-19 – från vaccinstrategier till effekter i utvecklingsländer och grön återväxt” den 5 maj hålls på engelska. Alla som vill kan lyssna, men föranmälan krävs.

Joacim Rocklöv
Gästprofessor