Publicerad: 2022-09-16

Curiosum satsar på framtidens forskare

NYHET Hur extraherar man DNA från en jordgubbe och vad är viktigt att veta om virus? Det kommer Umeåforskare bland annat att lära ut under Vetenskapsfestivalen ForskarFredag 30 september. En festival som arrangeras samtidigt i 25 länder i syfte att inspirera barn och unga att jobba med forskning.

Text: Åse Thelander

Umeå som stad är vida känd för sina framstående forskare och livsviktiga projekt. För att säkerställa att både kunskap och lust fortsätter att växa inom regionen, under kommande generationer, är det viktigt att tidigt fånga barn och ungas nyfikenhet. Därför arrangeras Vetenskapsfestivalen ForskarFredag av Curiosum som är Umeå universitet vetenskapscenter för nyfikna människor i alla åldrar. Under ForskarFredag håller de öppet hus mellan kl 16-20, där forskare inom bland annat medicinsk kemi och biofysik, virologi, fysik och psykologi låter barn att få testa på olika experiment och kluriga aktiviteter.

– Genom ForskarFredag vill vi visa att alla kan ta del av vetenskap och forskning, oavsett ålder eller kunskapsnivå. Arrangemanget är gratis och på plats kan besökarna ställa frågor och prata direkt med forskarna för att förstå mer om hur forskning går till, säger Madelen Bodin, verksamhetsföreståndare på Curiosum.

Ett av ForskarFredags mest uppskattade programpunkt är fysik-/kemishowen och i år blir det två shower för att möta det stora besökstrycket.

Övriga delar av programmet:

• testa att extrahera DNA
  • gör experiment med densitet
  • lära dig mer om virus
  • lära dig om hur luktsinnet fungerar
  • möt Nallesjukhuset
  • undersök spindeldjur

Låna en forskare till klassrummet

I år går det även att låna en forskare till klassrummet under hela veckan 39 i samband med Vetenskapsfestivalen ForskarFredag. Tillsammans med eleverna diskuterar forskarna om deras ämnen och hur det kommer sig att de valt att bli just forskare. Lärare i hela landet kan boka forskarbesök, på plats i skolan eller digitalt. Från Umeå deltar bland annat Anna Jonsson, datavetenskap och Nicolò Maccaferri, institutionen för fysik.

– Vi vill visa att forskare är vanliga människor med ovanligt spännande jobb, avslutar Marianne Eik, samordnare på Curiosum.

Vill du veta mer?

Här hittar du programmet och mer information om ForskarFredag.
www.forskarfredag.se

Presskontakt:
Marianne Eik
Samordnare/projektledare, Curiosum, Umeå universitet,
marianne.eik@umu.se

Fakta om ForskarFredag

Vetenskapsfestivalen ForskarFredag startade 2006 som en del av den europeiska vetenskapsfestivalen European Researchers’ Night, och delfinansieras av EU:s Horisont Europa. Den 30 september 2022, träffas forskare och  allmänhet i över 25 länder i hela Europa och närliggande länder.

Vetenskapsfestivalen ForskarFredag arrangeras av bland annat lärosäten, science centers, kommuner, regioner och museum. Evenemangen samordnas nationellt av föreningen Vetenskap & Allmänhet, VA, och genomförs med stöd av AFA Försäkring, IKEM – Innovations- och kemiindustrierna i Sverige, Jernkontoret, SULF – Sveriges universitetslärare och forskare, Sveriges Ingenjörer Oskar och Maria Ekmans Donationsfond,  Vetenskapsrådet, Vinnova, Wenner-Gren Stiftelserna, Kungliga Patriotiska sällskapet, Naturvetarna och Åforsk, samt av EU:s forsknings- och innovationsprogram Horisont Europa, genom Marie Sklodowska-Curie Actions.