Publicerad: 2022-06-27

Nasa-astronaut träffade forskare och allmänhet på Curiosum

NYHET Onsdagen den 22 juni, när Umeå firade 400 år, besökte Nasa-astronauten Jessica Meir Umeå universitet. Svensk-amerikanska Jessica blev den första svenska kvinnan i rymden och har tillbringar 205 dagar på rymdstationen ISS. Nu ingår hon i Nasa:s månprogram Artemis och kan bli den första kvinnan på månen.

Text: Jakob Mjöbring

– Vi på Curiosum är väldigt stolta och glada att Jessica Meir ville besöka Umeå som en av få platser landet, säger Madelen Bodin, föreståndare vid Curiosum.
– Det passade mycket bra tillsammans med Umeås 400-års firande som särskilt lyfter framtidsperspektivet. Rymden fascinerar väldigt många och är också en framtidsområde för forskning och innovation.

Besöket inleddes med ett seminarium om forskning, om och i rymden, där forskare från både Umeå universitet och SLU berättade om olika rymdrelaterade projekt. Jessica Meir kompletterade seminariet med att berätta om några av de experiment hon själv gjorde på rymdstationen.

På plats var bland andra rymdplasmafysikgruppen på institutionen för fysik, under ledning av docent Maria Hamrin. De forskar för att förstå interaktionen mellan solen och jordens magnetfält. På SLU används satelliter för att studera skog och miljö, och Johan Holmgren, SLU, visade några exempel. Natuschka Lee vid Umeå universitet forskar på liv i extrema miljöer, kunskap som är relevant för att förstå mer om liv i rymden.

Dyraste ögonkorrektionen någonsin

I professor Anders Eklunds forskargrupp på institutionen för strålningsvetenskaper vid Umeå universitet görs forskning på astronauter för att förstå hur tillvaron i tyngdlöshet påverkar kroppen, forskning som Jessica Meir direkt kunde relatera till. Forskarna har upptäckt att anatomiska förändringarna på ögat och synnerven ökar med längden på vistelsen i tyngdlöshet. Det ändrade trycket leder till en deformation av ögat som troligen kan leda till synnedsättningar.

I Jessica Meirs fall var deformationen något positivt. Före rymdfärden använde hon glasögon och linser, men efter hennes sex månader långa vistelse på ISS har hon inte behövt några synhjälpmedel. Jessica skämtade om att hennes rymdvistelse nog var den dyraste ögonkorrektionen någonsin.

– Efter forskningsseminariet fick allmänheten i den fullsatta domteatern på Curiosum, och på livestream i angränsade lokaler, höra Jessica Meir berätta om sina fascinerande upplevelser på ISS och de drömmar och förberedelser som gjorde att Jessica blev astronaut. Senare på eftermiddagen fick vi på Curiosum även besök av kung Carl XVI Gustaf som var i Umeå med anledning av 400-års-firandet, så det var en i många bemärkelser stjärnspäckad dag, säger Madelen Bodin.

Madelen Bodin
Anders Eklund
Professor med förenad klinisk anställning, professor
Maria Hamrin