Publicerad: 2020-11-20

Daniel Skog tilldelas Börje Langeforspriset 2020

NYHET Daniel Skog är den fjärde forskaren från Umeå universitet som tilldelas priset.

Text: Elin Andersson

Börje Langefors var en pionjär inom IT och skapare av ämnet Informationsbehandling, särskilt administrativ databehandling (ADB) som sedermera blivit Informatik. Han var den förste professorn i informationssystem i Sverige och en av de första i världen. För att hedra Börje Langefors och för att för att uppmuntra och visa på föredömliga forskningsinsatser inom informatik delar Svenska informationssystemakademin, SISA, ut ett pris för årets bästa avhandling i informatik.

Daniel Skog, Institutionen för informatik och the Swedish Center for Digital Innovation, tilldelas Börje Langeforspriset 2020 för sin avhandling ” The Dynamics of Digital Transformation: the Role of Digital Innovation, Ecosystems and Logics in Fundamental Organizational Change”. Daniel Skog är den fjärde pristagaren från Umeå Universitet, tidigare har Henrik Wimelius (2012), Johan Sandberg (2015) och Daniel Nylén (2016) tilldelats priset.

SISA:s prismotivering:
“The dissertation addresses a relevant and timely theme at the heart of the information systems discipline, namely digital transformation. Based on solid empirical research from a rich source of primary and secondary data, the thesis provides a coherent argument for how the dynamics of digital transformation can be understood and conceptualized, and does it in a way that increases our understanding for how organizational change is driven by digital innovation, inside and outside of organizational boundaries. The main contribution, the digital transformation framework, builds on a well described and motivated theoretical foundation with challenging implications for both research and practice.”

Daniel Skog
Biträdande universitetslektor