Publicerad: 2019-09-05

Forskning där natthimlen möter människor

NYHET Jarita Holbrook är en astronom med kulturantropologisk inriktning som i höst besöker institutionen för kultur- och medievetenskaper. Hon studerar bland annat mänskliga föreställningar om natthimlen i Afrikansk urfolkskultur kopplat till astrofysik och astronomi.

Text: Hanna Kalla

Under september och oktober är Jarita Holbrook, professor i astrofysik vid Western Cape university i Sydafrika, gäst hos etnologerna vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.

Genom att använda sig av etnografiska och antropologiska metoder och observationsdata från samhällsvetenskaper bedriver hon en utpräglat tvärvetenskaplig forskning när hon studerar relationen mellan människor och föreställningar om natthimlen förr och nu.

Jarita Holbrook har även experimenterat med hur vetenskap kommuniceras  och själv valt film som det medium hon använder när hon presenterar sin forskning. Under sitt besök i Umeå kommer hon därför att visa ett urval av sina dokumentärfilmer som bygger på hennes forskning.

Föreläsningar och forskning

Jarita Holbrook har flera pågående forskningprojekt om bland annat ursprungsbefolkningars förhållande till och uttryck för astronomi och astrofysik.

I Umeå kommer hon att föreläsa om urbefolkningsastronomi med utgångspunkt i Afrikanska kulturer. Hon kommer även att tala om astrofysiker och deras traditioner av inkludering och exkludering.

Under vistelsen i Umeå kommer Jarita Holbrook hålla följande föreläsningar vid Umeå universitet:

25 september: "Indigenous Astronomy & Folklore" – Vaartoe

3 oktober: "Using Film in the Context of Research" – ämnesmöte i etnologi