Publicerad: 2023-10-30

DN: Därför får felaktigheter om konflikten stor spridning

NYHET Vad händer när många människor vill ha snabba svar om komplexa händelser och sprider vidare information, trots att de kanske anar att den är felaktig?

Dagens Nyheter skriver om desinformationen om kriget mellan Hamas och Israel och har pratat med både Moa Eriksson Krutrök, lektor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Umeå universitet, och Ester Pollack, professor i journalistik vid Stockholms universitet.

Källkritik skulle kunna vara lösningen på spridningen av desinformation. Men insikten om att innehållet är fel behöver inte hindra oss från att sprida den.

– Om det går i linje med våra åsikter är det mindre viktigt om det stämmer. Det finns forskning som visat att personer som förstår att innehållet är desinformativt ändå sprider det vidare, eftersom de tycker att det grundläggande budskapet är så viktigt, säger Moa Eriksson Krutrök.

Läs hela artikeln på DN.se

Moa Eriksson Krutrök