Publicerad: 2018-06-01

Elektronikkonstruktion från grunden

NYHET Hur konstruerar man kretskortet till en batteriladdare, ett nätaggregat eller en effektmätare? Vilka analoga och digitala komponenter krävs för att prylen ska funka? Under kursen i Elektronikkonstruktion får studenterna på högskoleingenjörsprogrammet i elektronik och datorteknikpröva sina vingar och undersöka om en egen elektronikdesign fungerar hela vägen.

Malkolm Ekvall monterar komponenter på sitt kretskort till en egendesignad batteriladdare. Foto: Anna-Lena Lindskog

– Utmaningen har varit att tänka som en ingenjör gör. Under analogtekniken lärde vi oss hur olika komponenter fungerar enskilt, i digitaltekniken hur "ettor och nollor" fungerar. I den här kursen gäller det att kombinera alltihop, säger Taner Tümtürk, student på programmet.

Läs hela artikeln

Redaktör: Ingrid Söderbergh