Publicerad: 2021-09-20

Elitidrottande studenter i Umeå tilldelas Elitidrottsstipendium

NYHET Sandra Boric Svärd, Jonatan Ståhl och Linn Persson, samtliga elitidrottsstudenter vid Umeå universitet, får Riksidrottsförbundets och Svenska Spels Elitidrottsstipendium 2021-2022.

Årligen delar Riksidrottsförbundet och Svenska Spel ut elitidrottsstipendiet till elitidrottare på landslagsnivå som studerar på minst halvfart på universitet, högskola eller annan postgymnasial utbildning. Elitidrottsstipendium 2021-2022 delas ut till sammanlagt 50 aktiva elitidrottare, tre av dem är elitidrottsstudenter vid Umeå universitet som satsar på Dubbla karriärer.

• Sandra Boric Svärd, kombinerar studier på Sjuksköterskeprogrammet (180 hp) med innebandy.
  • Jonatan Ståhl, kombinerar studier på Civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi (300 hp) med skidorientering.
  • Linn Persson, kombinerar studier vid Fysioterapeutprogrammet (180 hp) med skidskytte.

Elitidrottsstipendiet gynnar dubbla karriärer

Det senaste året har inneburit stora utmaningar för många idrottare. Förutom de ekonomiska svårigheterna som pandemin medfört har elitidrottare också levt med flyttade och inställda tävlingar och tvingats att planera om för att anpassa till helt nya förhållanden och tidsplaner. Elitidrottsstipendiet ger ökad trygghet till de aktiva, såväl nu som i planeringen av ett liv efter idrotten.

-Elitidrottsstipendium för att möjliggöra dubbla karriärer är ett av de viktigaste sociala stödsystemen i svensk elitidrott. Att kunna kombinera elitidrott och utbildning är en avgörande skyddsfaktor i en ung människas liv. Elitidrotts- och utbildningssatsningen sammanfaller oftast i en kritisk ålder mellan 20 och 30 år och ett stipendium gör stor skillnad för att stärka elitidrottssatsningen och möjliggöra studier vid en högskola eller ett universitet, säger Kent Lindahl, sakkunnig i dubbla karriärer på Riksidrottsförbundet.

Utöver det ekonomiska stödet på 50 000 kr vardera som stipendiet medför erbjuds även de aktiva bland annat stöd från avdelningen Elitidrottsstöd på RF inom bland annat idrottspsykologi och idrottsmedicin.

Till listan med årets alla stipendiater