Publicerad: 2019-09-25

Elitidrottsstipendium gynnar Dubbla Karriärer

NYHET 75 idrottare får Riksidrottsförbundets och Svenska Spels elitidrottsstipendium 2019-2020. Av dessa stipendier tilldelas sex studenter vid Umeå universitet varsitt.

Text: Anna-Karin Eriksson

Årligen delar Riksidrottsförbundet och Svenska Spel ut elitidrottsstipendiet till elitidrottare på landslagsnivå som studerar på minst halvfart vid universitet, högskola eller annan postgymnasial utbildning. Elitidrottsstipendiet motsvarar 50 000 kr per stipendiat och delats ut en gång per termin (25 000 kr per termin) i syfte att möjliggöra för de aktiva att kombinera elitidrott med studier efter gymnasiet. Förutom ekonomiskt stöd ingår också resursstöd från Riksidrottsförbundet i idrottspsykologi, idrottsmedicin och idrottsfysiologi inklusive idrottsnutrition. Stipendiaterna får dessutom delta i ett läger under tre dagar på Bosön samt ta emot sitt Elitidrottsstipendium i samband med Idrottsgalan den 27 januari 2020.

– Att fler och fler landslagsaktiva i de flesta idrotter satsar på en dubbel karriär där de kombinerar elitidrott och studier är mycket positivt och gynnar både den idrottsliga och den civila karriären, säger Liselotte Ohlson, avdelningschef för elitidrottsstöd på Riksidrottsförbundet i ett pressmeddelande.

Umeåstudenter som tilldelas stipendiet

Amanda Delgado Johansson kombinerar studier vid Magisterprogrammet i medie- och kommunikationsvetenskap ,60,0 hp, med en elitinnebandykarriär. Amanda hade en avgörande roll i senaste innebandy-VM där de svenska innebandydamerna tog sitt sjätte raka VM-guld.

Olivia Carlsson studerar på Fysioterapeutprogrammet, 180 hp, och kombinerar studier med en ishockeykarriär. Olivia är en aktuell landslagsidrottare i Damkronorna.

Linda Lindkvist är en etablerad landslagsåkare i skidorientering. Hon läser på Arkitektprogrammet, 300 hp, och ingår i Orienteringens utvecklingscentrum (OUC) vid Idrottshögskolan, Umeå universitet.

Johan Häggström studerar vid Civilingenjörsprogrammet i energiteknik, 300 hp, och ingår i det svenska längdskidlandslaget. Johan är antagen till Elitskidcentrum (ESC) vid Idrottshögskolan, Umeå universitet.

Martin Bergström kombinerar studier vid Civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi, 300 hp, med en karriär inom längdskidåkning. Martin ingår i skidlandslagets Team Bauhaus samt är antagen till Elitskidcentrum (ESC) vid Idrottshögskolan, Umeå universitet.

Matilda Algotsson läser fristående kurser vid Umeå universitet och är sedan en tid tillbaka etablerad i den svenska konståkningstoppen.

Fakta elitidrottsstipendiet 2019–2020

• Antal sökande var 391 idrottare.
  • De sökande var från 51 olika specialidrottsförbund (SF).
  • Av de 391 sökande var 179 män (46 procent) och 212 kvinnor (54 procent).

Beslut 2019-2020

• 75 stipendium á 50 000 kronor.
  • Stipendiater från 42 olika specialidrottsförbund.
  • 48 av stipendiaterna är kvinnor (64 procent) och 27 är män (36 procent).
  • Alla 75 stipendiater håller landslagsnivå i sin idrott, ett flertal har medverkat på EM, VM, Paralympics eller OS (junior/senior) och ett antal har tagit medalj på internationella mästerskap.

Stipendiater vid Riksidrottsuniversitet

• Malmö universitet, 3 stipendiater
  • Kungliga tekniska högskolan Stockholm, 5 stipendiater
  • Göteborgs universitet, 2 stipendiater