Publicerad: 2023-01-18

Elitidrottsstudent David Åhman hyllad på Idrottsgalan

NYHET Sveriges sportframgångar hyllades under måndagens Idrottsgala i Avicii Arena. Elitidrottsstudent David Åhman, tillsammans med sin lagkamrat och sina tränare, prisades med Sportspegelpriset för sin unika spelidé i beachvolleyboll.

David Åhman satsar på dubbla karriärer vid Umeå universitet genom att kombinera ekonomistudier med en elitidrottssatsning i beachvolleyboll.

Tillsammans med sin lagkamrat Jonatan Hellvig skrev elitidrottsstudent David Åhman historia som tidernas yngsta Europamästare i beachvolleyboll med hjälp av sin unika spelstil när de vann EM sommaren 2022.

Unik spelidé

I beachvolleyboll har lagen tre tillslag per lag. Åhmans/Hellvigs unika spelstil går ut på att kunna avgöra ett anfall redan på sitt andra tillslag eller om de ska passa sin partner och anfalla i det tredje och traditionella tillslaget. Spelstilen resulterar i att motståndarlagets blockare inte vet om han ska hoppa och blocka på andra slaget eller om han ska vänta och hoppa på tredje slaget. Kort sagt det blir svårt för blockspelaren att välja rätt.

– Det är en svår spelstil, om det vore lätt så hade alla spelat så. Om våra konkurrenter vill ta efter vår spelstil behöver bli sämre ett par år innan de har lärt sig spelsättet och kan spela bra igen, så vi har ett försprång, säger David Åhman till SVT Sport.

Läs mer: Unika spelidén gav sportspegelspiset, SVT sport