Publicerad: 2022-09-26

Elitidrottsstudent Emil Johansson nordisk mästare

NYHET Under dagarna 17–18 september avgjordes Nordiska Mästerskapen i styrkelyft och bänkpress. Elitidrottsstudent Emil Johansson visade fin form och fick med sig två guldmedaljer hem.

Text: Anna-Karin Eriksson

Emil Johansson satsar på Dubbla Karriärer och kombinerar studier vid Tränarprogrammet med en elitidrottssatsning i styrkelyft. Under dagarna 17–18 september tävlade Emil i Nordiska mästerskapen som avgjordes i Jönköping, Johansson slog till med personbästa och fick med sig guld i styrkelyft. Rekordserien landande på 767,5 kg, Emil lyfte 260 kr i knäböj, 185 kg i bänkpress samt 322,5 kg i marklyft. Dagen efter visade Emil nya krafttag och vinner NM-guld i bänkpress med 182,5 kg.

Stort grattis Emil! Du kommer hem med två guldmedaljer, hur känns det?

– Tack. Två guld känns verkligen kul, även om det var mitt mål så var det svårt att tro att det skulle hända. Under styrkelyftstävlingen och inför marklyftet låg jag efter med 17,5 kg från han som låg etta vilket gjorde att det kändes nästan omöjligt att vinna. Jag var tvungen att lasta 322,5 kg för att kunna vinna. Helt sjukt att jag lyckades dra den och göra ett personbästa med 20 kg, säger Emil Johansson.

Vilka förväntningar hade du inför Nordiska mästerskapen i Jönköping?

– Jag hade höga förväntningar, träningen hade gått bra trots några småskador. Mitt enda mål var egentligen att vinna både i styrkelyft och i bänkpress. Konkurrensen var stenhård, det skiljde bara 1 kg på rankningslistan inför mästerskapet mellan mig och tvåan på styrkelyftstävlingen, berättar Emil.

Vad händer härnäst för dig, vilka tävlingar väntar och vilka målsättningar har du inför dem?

– Mitt nästa mål är att göra 800 kg på tävling, förhoppningsvis redan på nästa tävling vilket är senior SM i februari. Då hoppas jag så klart även på en pallplacering, förklarar elitidrottsstudent Emil.

Du kombinerar studier vid Tränarprogrammet med en elitsatsning i styrkelyft. Hur fungerar det för dig att satsa på Dubbla Karriärer?

– Jag tycker det fungerar superbra att kombinera dessa två tillsammans, så bra att kunna anpassa studierna efter tävlingar och så vidare. Jag kan verkligen rekommendera det, säger Emil Johansson.