Publicerad: 2021-03-31

Elitidrottsstudent Johan Häggström satsar på Dubbla karriärer

NYHET Umeå universitet är ett av landets Riksidrottsuniversitet och har många års erfarenheter av att stötta studenter som kombinerar studier med en elitidrottssatsning. Möt elitidrottsstudenten Johan Häggström som i vinter VM-debuterade i längdskidor.

Text: Anna-Karin Eriksson

Johan Häggström är en av universitetets många elitidrottsstudenter som satsar på Dubbla karriärer. Johan studerar vid Civilingenjörsprogrammet i energiteknik samtidigt som han elit satsar på längdskidåkning.

Dubbla karriärer

Under dagarna 25 februari till 7 mars avgjordes VM i längdskidor i Oberstdorf, Tyskland. Bland de uttagna svenska åkarna fanns två elitidrottsstudenter vid Umeå universitet, Johan Häggström och Emma Ribom. De båda studenterna ingår i träningsgruppen för Längdskidåkningens kompetenscentrum (LKC) i Umeå vid Idrottshögskolan. Idrottshögskolan har träffat Johan Häggström för att ta del av hans tankar kring sin satsning på Dubbla karriärer.

Hur tycker du att det fungerar att satsa på Dubbla karriärer?

-Det har fungerat väldigt bra, speciellt under mina första år på universitetet. Det gäller verkligen att planera sin vardag och studier för att kunna få det att gå ihop med all träning, men Umeå universitet kan sin sak och det läggs verkligen till rätta för mig här som elitidrottande student.

Vad skulle du vilja säga till någon som funderar på att satsa på Dubbla karriärer vid Umeå universitet?

-Du ska absolut köra! Skulle det mot förmodan inte fungera har du i varje fall testat, men det har verkligen varit en nyckel i min egen karriär!

VM-debut

Johan som sedan 2018/2019 tävlat i världscupen gjorde denna säsong debut i VM-sammanhang.

Berätta, hur det kändes att representera Sverige i VM för första gången?

-Det är kanske en känsla som växer så här efter ett mästerskap. Jag känner såklart en stor stolthet att få tävla i den svenska dräkten på ett stort mästerskap, men väl på plats I Oberstdorf försökte jag fokusera på att det bara var vanliga skidlopp och njöt av det.

Johan fortsätter och berättar att han inför mästerskapet haft en väldigt krokig säsong med varierande form, för honom handlade VM-förberedelserna bland annat om att vila mycket och hitta en bra känsla i koppen. De sista tio dagarna spenderade han tillsammans med VM-tuppen i Saxnäs där de gemensamt laddade upp inför stundande mästerskapet.

Vilka förväntningar och målsättningar hade du inför VM?

-Under hela försäsongen har mina förväntningar och målsättningar varit att slåss om medaljer, även om jag haft det lite knackigt innan så kände jag att vid en kanondag så finns kapaciteten där. Målet blev att gå ut och ha roligt samtidigt som jag försökte få till några av mina bästa lopp för säsongen.

Hur vill du summera ert VM-deltagande?

-Med den säsong som jag har i bagaget så ger jag mig själv ändå ett godkänt betyg. Tyvärr vaknade jag upp förkyld efter min första distans vilket resulterade i att hela mästerskapet egentligen ändrade skepnad. Jag är oerhört stolt över det jag lyckades göra på herrstafetten, vi kunde vara med och slåss om en medalj under hela loppet och slutade på en fjärde plats.

Vad tar du med dig från VM?

-Jag har galet mycket erfarenheter med mig hem. Allt från anspänningen att starta ett mästerskap till att göra ett bra uppladdningsläger, att i huvudet kunna slappna av och fokusera på ens egna rutiner.

Vad har du för mål på såväl kortare som längre sikt?

-Jag har redan börjat blicka mot nästa säsong, 2022, OS i Pekning. Årets säsong avslutas med ett SM i min hemstad i Kalix under dagarna 8-11april, tävlingar jag också gläder mig till att åka, berättar Johan. Mitt stora långsiktiga mål har alltid att ta mig till stora mästerskap och slåss om medaljer. Nu väntar två mästerskaps år, OS i Kina år 2022 och VM i Slovenien år 2023, som jag verkligen kommer jobba emot! Jag känner verkligen att jag inte fått ut allt av min skidåkning ännu, vilket motiverar mig oerhört. Studiemässigt har jag såklart som mål att slutföra min Civilingenjörsutbildning!

Faktaruta:

Namn: Johan Häggström