Publicerad: 2022-02-25

Elitidrottsstudent Rasmus Wickbom framgångsrik i student-VM

NYHET Under dagarna 21-26 februari arrangeras student-VM i skidorientering i Jachymov, Tjeckien. Med fyra starter i mästerskapen har elitidrottsstudent Rasmus Wickbom med sig fyra silvermedaljer hem.

Text: Anna-Kairn Eriksson

UPPDATERAD 2002-03-04

Elitidrottsstudenterna Rasmus Wickbom, Truls Lindholm, Simon Eriksson och Klara Yngvesson, samtliga studenter vid Orienteringens kompetenscentrum (OKC)  i Umeå, befinner sig i Tjeckien för att delta i student-VM i skidorientering.

Mästerskapet inleddes under tisdagen med sprint. Elitidrottsstudent Rasmus Wickbom blev bästa svensk och vann en silvermedalj. Vid onsdagens jaktstart lyckades Rasmus behålla sin andra plats. Klara Yngvesson blev i jaktstarten bästa svenska dam, hon plockade från 9 plats till en femteplacering.

I fredagens mix sprintstafett bildade Rasmus Wickbom lag tillsammans med Klara Yngvesson. Rasmus växlade ut Klara som tvåa i loppet, trots en bruten skida för Klara tog hon laget i mål på en andra plats.

Mästerskapet avslutades med en medeldistans under lördagen. Även här visade Ramus framfötterna och knep en silvermedalj, efter en guldspurtstrid. Klara Yngvesson avslutade medeldistansen med en fjädeplacering.

Nästa mästerskap som väntar är VM i skidorientering som arrangeras i Finland med start 15 mars.