Publicerad: 2022-01-11

Elitidrottsstudent segrare i Visma Ski Classics

NYHET Elitidrottsstudent Johannes Eklöf kombinerar studier vid civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik med en långloppskarriär inom längdskidåkning. Under helgen visade Eklöf framfötterna i de italienska Dolomiterna, han vann det 32 km långa bergsloppet Prato Piazza Mountain Challenge och tog därmed sin första seger i långloppscupen.

Text: Anna-Karin Eriksson

Elitidrottsstudent Johannes Eklöf satsar på dubbla karriärer vid Umeå universitet genom att kombinera studier vid civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik med en karriär inom längdskidåkning. I söndagens 32 km långa och tuffa uppförslopp Prato Piazza Mountain Challenge i Italien gjorde Johannes ett imponerande ryck 3,5 km från mål och åkte först över mållinjen 2 000 meter över havet.

-Det är galet, jag var livrädd att någon skulle åka i kapp sista kilometern. Segern betyder jättemycket. Målet för säsongen var att få gå upp på pallen en gång, efter det är det bara att ha kul, säger elitidrottsstudent Johannes Eklöf till SVT Sport.

– Så välförtjänt. Det ligger så mycket träning bakom. Hans livs hittills största triumf i skidsammanhang, säger skidexperten Anders Blomquist som kommenterade loppet i SVT.