Publicerad: 2023-06-01

Elitidrottsstudent uttagen till den nationella Elittruppen

NYHET Romina Olyaee, student vid Badmintons kompetenscentrum (BKC), vann nyligen dubbla guld i Swedish Grand Prix. Från och med hösten 2023 väntar nya äventyr för Umeåstudenten vid Eurocenter i Uppsala.

Text: Anna-Karin Eriksson

Umeå universitet är ett Riksidrottsuniversitet och stödjer elitidrottande studenters dubbla karriärer. En av universitetets många elitidrottande studenter är Romina Olyaee, som sedan år 2019 kombinerat studier med en elitidrottssatsning i badminton.

Dubbla karriärer

Romina var en av de första studenterna som antogs till Badmintons kompetenscentrum, en verksamhet som vuxit sig stark sedan verksamheten startades våren 2019. Parallellt med sin elitidrottssatsning läser Romina på Psykologprogrammet med inriktning mot idrott och upplever att hon hittat ett bra flyt i att kunna göra både och.

–Det har varit otroligt givande att kunna ha dubbla karriärer under de här åren, ur flera olika aspekter. Det som jag tycker sticker ut mest är just möjligheten att kunna bygga en framtidskarriär, vilket har gett mig en känsla av trygghet och det hjälper i sin tur min idrottsliga karriär. För att lyckas med dubbla karriärer krävs däremot disciplin och god kommunikation med universitet, säger Romina.

Hon upplever att kombinationen elitidrott och studier har gått över förväntan.

– Mina lärare, kursansvariga samt klasskompisar har varit oroligt hjälpsamma vilket jag är mycket tacksam för. Möjligheten att flytta på olika obligatoriska moment eller alternativa uppgifter har fungerat fantastiskt bra. Samarbetet mellan Idrottshögskolan och universitet är verkligen grymt, att satsa på dubbla karriärer hade inte varit möjligt utan det.

Romina läser sin fjärde termin på Psykologprogrammet med inriktning mot idrott, ett intressant program som lärt henne mycket om psykologi på såväl individ- som gruppnivå. Utbildningen har bland annat hjälpt henne att se interaktionen mellan människor och olika händelser från annat perspektiv än vad man är van med.
–Jag längtar till att komma tillbaka och fortsätta mina studier i framtiden, säger Romina som från och med hösten tar ett studieuppehåll.

BKC en oslagbar resa

Med stor succé gjorde Romina gjorde nyligen sin sista tävling som BKC-student, hon tog dubbla guld i Swedish Grand Prix finalen som arrangerades i Umeå under dagarna 20-21 maj.

–Det kunde inte ha varit ett bättre avslut på säsongen när det gäller den nationella satsningen, speciellt då det var sista gången i den närmaste tiden jag representerar BKC. Att inför hemmapublik med mina vänner och familj på sidan kunna ta hem två guld var oslagbar känsla, jag var verkligen oroligt glad och känslosam.

Romina förklarar att BKC varit otroligt viktig pusselbit i hennes elitidrottssatsning och hon är mycket nöjd med sin tid som BKC-student.

–Alla träningar under de här åren har varit otrolig individanpassad, det har bidragit mycket till där jag är just nu. Den hjälpen som erbjuds på sidan av banan har varit A och O för mig. Det nära samarbetet som Idrottshögskolan har med prestationsteamet och tränarna har verkligen gett mig möjlighet att fortsätta träna och samtidigt jobba med skadeförebyggande/fysisk träning. Jag är verkligen otroligt tacksam till alla som har hjälpt mig under de här åren - ni är grymma!

Romina fortsätter att förklara att hon dagligen fått träna med väldigt fina människor under sin tid på BKC.

– Jag kan inte säga något än att jag har varit nöjd och glad under min tid på BKC, resan till mina idrottsliga mål har varit suverän. Jag tackar verkligen mina tränare Hannes Andersson och Simon Knutsson som varit vid min sida under den här resan.

Hannes Andersson, verksamhetsledare vid BKC, är tacksam över att fått varit en del i hennes utvecklingsresa.

–Romina har i stort sett varit med sen starten av BKC och varit en av kulturbärarna i träningsgruppen. Jag är stolt över att hon fortsatt kämpa trots några riktigt tuffa och långdragna skadeperioder. Starten på BKC var präglad av operationssalar, långa rehabiliteringsprogram och diffusa smärtskalor. En utvecklingsresa som innehållit både tårar och förtvivlan i perioder men framförallt skratt och många minnesvärda stunder tillsammans!

–En höjdpunkt är helt klart när hon fick ta sitt första SM-guld tillsammans med Johan Azelius, tidigare BKC-student, fortsätter Hannes.

Romina vill rekommendera andra elitidrottare att plugga vid Umeå universitet.

–Det är ett fantastiskt universitet som erbjuder goda möjligheter och resurser till dubbla karriärer. Mitt tips till dig som vill satsa på dubbla karriärer är att föra en god kommunikation med universitet och var i god tid. Det kommer leda till att du får otroligt bra hjälp från all personal för att kunna genomföra din satsning på dubbla karriärer.

Nya äventyr

Från och med hösten 2023 kommer Romina att tillhöra Eurocenter i Uppsala, det svenska nationella träningscentret för badminton. Centrat samlar Sveriges bästa badmintonspelare i ett elitprogram där de aktiva får sparring, träningsförutsättningar samt ekonomisk ersättning via elitstödet.

–Jag har höga förväntningar och hoppas att i den miljön kunna utvecklas och ta ytterligare steg i min utveckling tillsammans med mina partners. Det känns kul att flytta till Eurocenter och träna tillsammans med de bästa i Sverige. Det kommer bli ett nytt äventyr där fokus endast kommer ligga på min idrottsliga karriär och en internationell satsning med mina partner.

– Målet är att kunna representera Sverige i stora mästerskap såsom OS och VM. Det är en utmaning som kräver mycket träning och vilja inom de närmaste åren och det är jag beredd att göra. Jag ser framemot de kommande åren och tackar för min tid här på Umeå universitet och Idrottshögskolan, avslutar Romina.

Idrottshögskolan önskar Romina all framgång vid Eurocenter, välkommen tillbaka!