Publicerad: 2022-03-07

Elitidrottsstudenter klara för VM

NYHET Under dagarna 15-19 mars arrangeras VM i skidorientering i finska Kemi. Sex elitidrottsstudenter vid Orienteringens kompetenscentrum (OKC) är uttagna i den svenska landslagstruppen.

Text: Anna-Karin Eriksson

I mitten av mars inleds världsmästerskapen för seniorer och juniorer i skidorientering, Finland är värdnation för mästerskapen.  Tävlingarna inleds med sprint under tisdagen den 15 mars, totalt kommer fem distanser att åkas under mästerskapet.

Uttagna OKC-studenter

Sex av de tretton antagna elitidrottstudenterna vid Orienteringens kompetenscentrum (OKC) har nyligen blivit uttagna att representera det svenska landslaget av förbundskapten Martin Hammarberg.

• Isabel Salén, Biomedicinprogrammet 180 hp
  • Linda Lindkvist, Arkitektprogrammet 300 hp
  • Simon Eriksson, Högskoleingenjörsprogrammet 180 hp
  • Rasmus Wickbom, Tränarprogrammet 180 hp
  • Truls Lindholm, Civilingenjörsprogrammet i energiteknik, 300 hp
  • Jonatan Stål, Civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi 300 hp

Elitidrottsstudenterna kombinerar sin elitidrottssatsning med studier vid Umeå universitet.

Tävlingsprogram VM i skidorientering 2022

Tisdag 15 mars: Sprint
Torsdag 17 mars: Jaktstart
Fredag 18 mars: Medeldistans
Lördag 19 mars: Sprintstafett

Tävlingarna går att följa live via följande länk.

Delar av det svenska laget kommer att genrepa IFK Umeås tävling vid Nydala den kommande lördagen. Där kommer även det Estländska laget att delta då de har valt att förlägga sitt förläger inför VM i Umeå.