Publicerad: 2022-09-20

Elitidrottsstudenter tilldelas Riksidrottsförbundets och Svenska Spels Elitidrottsstipendium

NYHET Elitidrottsstipendiaterna för 2022–2023 är utsedda. Maja Viström, Loreta Kullashi, Rasmus Wickbom och Linn Persson, samtliga studenter vid Umeå universitet, är fyra av de 50 idrottarna som får ta emot stipendiet.

I går blev det officiellt vilka 50 idrottare som får ta emot Riksidrottsförbundets och Svenska Spels elitidrottsstipendium 2022–2023. Varje stipendium motsvarar 50 000 kr och ska ge svenska elitidrottare chansen att studera under idrottskarriären. Förutom det ekonomiska stödet får vinnarna också tillgång till annat stöd via Riksidrottsförbundet, bland annat inom områden som idrottspsykologi och idrottsmedicin.

Umeåstudenter som tilldelas Elitidrottsstipendium

Maja Viström kombinerar studier på Psykologprogrammet med inriktning mot idrott med en elitsatsning i innebandy. Hon har tagit VM-guld med svenska landslaget, samt blivit svensk mästare och Svenska cupen-mästare tillsammans med Thorengruppen IBK.

Rasmus Wickbom pluggar på Tränarprogrammet och kombinerar sina studier med en karriär i skidorientering. Han är ingår i det svenska landslaget i skidorientering har både VM och EM medaljer i bagaget. Rasmus är en av de studenterna som är antagna till Orienteringens kompetenscentrum (OKC) vid Idrottshögskolan.

Linn Persson är en etablerad landslagsåkare i skidskytte och kombinerar sin idrott med studier på Fysioterapeutprogrammet. Linn tog tillsammans med det svenska damlaget OS-guld i damernas stafett i skidskytte i februari 2022.

Loreta Kullshi spelar fotboll i damallsvenskan med FC Rosengård. Loreta läser Företagsekonomi, fristående kurs, vid Umeå universitet.

Läs hela nyheten på Riksidrottsförbundet

Läs mer om Elitidrottsstipendium