Publicerad: 2021-02-16

Elitidrottsstudenter uttagna till VM i längdskidor

NYHET Elitidrottsstudenterna Emma Ribom och Johan Häggström vid Umeå universitet ingår i truppen som ska representera Sverige i VM i längdskidåkning med start den 25 februari.

VM i längdskidor arrangeras i Oberstdorf, Tyskland. Tävlingarna pågår mellan den 25 februari och 7 mars 2021. Den svenska tuppen består av totalt 17 åkare, två av dem är elitidrottsstudenter vid Umeå universitet och ingår i träningsgruppen Längdskidåkningens kompetenscentrum i Umeå (LKC) vid Idrottshögskolan.

Dubbla karriärer

Emma Ribom kombinerar sin elitidrottssatsning med studier vid Tekniskt naturvetenskapligt basår 60 hp. Umeåstudenten har nyligen tagit SM-brons i såväl sprint i klassisk stil som i 15 km klassisk stil. Tidigare i vinter vann Ribom brons på Tour de Ski i sprinten i Val di Fiemme, klassisk stil. Nu gör Umeå studenten VM debut!

Johan Häggström läser på Civilingenjörsprogrammet i energiteknik 300 hp. Häggström vann nyligen SM-guld i 30 km klassisk stil. Dessutom tog Umeåstudenten ett SM-silver i sprinten klassisk stil.

Idrottshögskolan önskar dem varmt lycka till!