Publicerad: 2022-08-22

EM-guld till elitidrottsstudent David Åhman

NYHET David Åhman kombinerar studier vid Umeå universitet med en elitidrottssatsning i beachvolleyboll. Nu kan elitidrottsstudent Åhman titulera sig Europamästare!

EM i beachvolleyboll 2022 har nyligen avslutats i München, Tyskland. Vann gjorde elitidrottsstudent David Åhman som, tillsammans med sin lagkamrat Jonathan Hellvig, gjort succé i mästerskapet. I går skrev de båda historia genom att vinna guldet i sin seniordebut samt Sveriges första EM-guld i beachvolleyboll genom tiderna.

I semifinalen slog den svenska duon ut de norska världsettorna för att sedan möta Tjeckien i finalen. David Åhman fortsatte spela storstilat tillsammans med sin lagkamrat och vann finalen med 2-0 i set.

-Vi njöt av varje sekund. Det var helt fantastiskt med publiken där ute i dag, säger elitidrottsstudent Åhman till SVT Sport.

David Åhman läser fristående kurser vid Umeå universitet. Nu siktar han mot OS i Paris 2024!