Publicerad: 2023-10-04 Uppdaterad: 2023-10-25, 15:49

Emmanuelle Charpentier utsedd till hedersmedborgare i Umeå

NYHET År 2020 tilldelades Emmanuelle Charpentier Nobelpriset i kemi för sin upptäckt av gensaxen. Tre år senare, samma dag som 2023 års kemipristagare annonserades, har hon utsetts till hedersmedborgare i Umeå kommun.

CRISPR-Cas9 kallas genteknikens skarpaste verktyg och har revolutionerat molekylärbiologisk och cellbiologisk forskning. Emmanuelle Charpentier gjorde upptäckten av gensaxen 2012, när hon var verksam vid Umeå universitet. År 2020 tilldelades hon och Jennifer A. Doudna, vid University of California, Berkeley, USA, Nobelpriset i kemi för upptäckten.

Femte personen att få utmärkelsen

Tre år senare, den 4 oktober 2023, valde Umeå kommun att utse Emmanuelle Charpentier till hedersmedborgare i Umeå, en utmärkselse som kan ges till en person som bidragit till Umeås utveckling, i ord och handling visat staden sin kärlek eller på annat sätt gjort Umeå känt och aktat.

Utmärkelsen har tidigare getts till Stieg Larsson, Anita Ingegerd Gradin, Gunnar Nordahl och Lars Widding.

Så här motiverar Umeå kommun valet av Emmanuelle Charpentier

Emmanuelle Charpentier har gjort en vetenskaplig upptäckt som har skapat uppmärksamhet i hela världen. Hennes arbete har på ett enastående sätt ökat synligheten för den i många stycken världsledande forskningen vid Umeå universitet. Det kommer att locka människor till universitetet och till staden Umeå under överskådlig tid. I sina intervjuer har hon även berättat om Umeå som en plats som gav henne tid, goda livsbetingelser och resurser, vilket gjorde det möjligt att helhjärtat ägna sig åt sin forskning.

Emmanuelle Charpentier är även en viktig inspirationskälla för unga i Umeå och inte minst för unga kvinnor. Innan hon och Jennifer Doudna tilldelades Nobelpriset i kemi 2020 hade priset tidigare endast utdelats till fem kvinnor. Emmanuelle Charpentier har visat att det är möjligt att oavsett kön, med vetenskaplig briljans, ta plats i den akademiska världen och i den hårt konkurrensutsatta och mansdominerade naturvetenskapliga forskningen. Engagemanget för unga speglas också genom den möjlighet hon har att erbjuda unga forskare plats som postdoktorer i forskargrupper inom Molekylär Infektionsmedicin Sverige, MIMS, vid Umeå universitet.

Liksom under Nobelprisutnämnandet lyfter Emmanuelle Charpentier infrastrukturen och klimatet vid Umeå universitet som en möjliggörare för hennes framgångsrika forskning:

– Det känns väldigt hedrande att få bli hedersmedborgare i Umeå kommun. Jag kom hit en kall vinterdag med en hypotes och en forskningsidé. Här fick jag en institutionsledning som trodde på mig, ett laboratorium med goda resurser och en stad som hade allt det jag kunde behöva för att leva ett gott liv och bedriva min forskning. Här fick jag möjlighet att förverkliga och utveckla det som redan efter några år skulle resultera i ett nobelpris. Umeå är en gästvänlig stad som för alltid kommer att finnas i mitt hjärta, säger Emmanuelle Charpentier till Umeå kommun.

Vid Umeå universitet tycker man att det är ett bra val av hedersmedborgare.

– Vi på Umeå universitet tycker så klart att Emmanuelle Charpentier är en värdig hedersmedborgare i Umeå, hon är en bra ambassadör för både staden och universitetet. Hennes upptäckt av gensaxen som gav Nobelpriset i kemi 2020 har en stor och viktig betydelse för såväl forskningen på universitetet som i resten av världen, säger Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet.

Intervju med Emmanuelle Charpentier, två år efter Nobelpriset

Umeå universitet mötte Emmanuelle Charpentier i samband med Nobleprisceremonin 2022, två år efter hennes mottagande av Nobelpriset i kemi. Hur har priset påverkat henne, vad har hänt inom forskningsfältet och vad hoppas hon på inför framtiden.

Mer information om utnämnandet finns på Umeå kommuns hemsida.