Publicerad: 2020-10-07

Nobelpriset i kemi 2020 – "Det kommer att ge lyskraft till Umeå universitet"

NYHET Under flera år har Emmanuelle Charpentier varit tippad att få Nobelpriset i såväl kemi som medicin eller fysiologi för hennes upptäckt av gensaxen, CRISPR-Cas9. I år blev det äntligen verklighet. – Det är fantastiskt, det är en overklig känsla, säger Emmanuelle Charpentier på länk från Berlin under en internationell presskonferens som sändes från Umeå universitet.

Text: Johanna Fredriksson

Klockan 11.45 den 7 oktober 2020 kom tillkännagivandet från Kungliga Vetenskapsakademien: Årets Nobelpris i kemi tilldelas Emmanuelle Charpentier och Jennifer A. Doudna för deras upptäckt av ett av genteknikens skarpaste verktyg – gensaxen CRISPR-Cas9.
Då upptäckten gjordes under åren Emmanuelle Charpentier var verksam vid Umeå universitet och kännare och kunnare tippat henne som Nobelprisvinnare i flera gånger så var Umeå universitet så klart på tå även detta år. Glädjen över beskedet var stor hos många.

– Först av allt vill jag säga stort grattis till Emmanuelle, det här är verkligen ett fantastiskt besked och vi är så oerhört glada och stolta i Umeå. Hon förtjänar verkligen att äntligen få priset, säger Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet.

– Det är viktigt att komma ihåg är att den här upptäckten är ett resultat av grundforskning, och att ha möjlighet att bedriva sådan forskning är så oerhört betydelsefullt för att kunna göra verkliga vetenskapliga genombrott, som sedan kan tillämpas på flera olika områden till nytta för hela mänskligheten, både i dag och i framtiden.

Han var inte ensam att framhålla att det är grundforskning som har fått pris.

– Det är oerhört viktigt och måste ses som en investering i framtiden och det hoppas vi att politiker och universitetsledning ska ta till sig, säger Bernt Eric Uhlin, senior professor i medicinsk mikrobiologi.

Hennes insatser kommer att ge lyskraft till Umeå universitet.

Han var föreståndare och drev MIMS (Laboratoriet för molekylär infektionsmedicin Sverige) och UCMR (Umeå Centre for Microbial Research) under de första decennierna. Han var också ansvarig för rekryteringen av Emmanuelle Charpentier och hoppas att Nobelprisets ska få fler unga forskare att få upp ögonen för Umeå universitet.

– Som jag ser det kommer hennes insatser att ge lyskraft till Umeå universitet. Och det är viktigt för fortsatta rekryteringar. Vi måste alltid förnya forskningen och attrahera nya unga forskare som har spännande idéer. Det kommer att hjälpa väldigt mycket om man kan anknyta Umeå till något framgångsrikt, den bästa annonsplatsen man kan ha, säger han.

Oliver Billker, föreståndare för MIMS, där Emmanuelle Charpentier gjorde sitt genombrott, uttrycker att han är överlycklig över att hon och Jennifer Doudna får dela på Nobelpriset.
Han hoppas också att utnämnandet ska bli en sporre för unga forskare.

– På MIMS rekryterar vi unga forskare som är i startgropen av sin forskarkarriär. Det här är en modell som vi har anammat från European Molecular Biology Institute, och vi ger våra unga forskare generöst med stöd för ett långsiktigt perspektiv. Hos oss blir de ombedda att utveckla stora idéer och ge sig på avgörande frågor. Det här viktiga priset kan också utgöra ett bevis på att vår strategi är framgångsrik och att vi har lyckats skapa en forskningsmiljö i Umeå som möjliggör enastående upptäckter, säger han.

En som själv använder sig av gensaxen i sin forskning är Yaowen Wu, professor i biokemi vid Umeå universitet.

– Det är goda nyheter för oss, för hela Umeå universitet, säger han.

Tacksam för hennes stöd

Yaowen Wu är även föreståndare vid UCMR, där Emmanuelle Charpentier varit verksam som gästforskare och även han hoppas att Nobelpriset ska bidra till inspiration för fler unga forskare.

– Jag är tacksam för hennes långsiktiga stöd och medverkan i vår forskning och verksamhet. Förhoppningsvis kommer vi har mer samarbete med henne för att stimulera fler unga forskare att göra grundforskning och innovationer, säger han.

Katrine Riklund, prorektor vid Umeå universitet uttryckte stor glädje över priset.
– Det känns underbart. En nyhet som det är svårt att förbereda sig på, säger hon och betonar att det är ett unikt pris.
– Jag vill uppmärksamma den korta tid som gått från upptäckt till pris. Och att hon är ung forskare och kvinna. Det är unikt på många sätt.

Framgångar inom forskning spiller över i kvalitet i utbildningen.

Hon tror såklart också att Nobelpriset kommer att betyda mycket för Umeå universitet. Men inte bara för forskning.

– Det betyder också mycket för utbildningen vid Umeå universitet. Forskning och utbildning är tätt integrerat. Framgångar inom forskning spiller över i kvalitet i utbildningen. De är inte separata rör.

Emmanuelle Charpentier befann sig i Berlin, där hon är verksam vid Max Planck Unit for the Science of Pathogens, när hon fick beskedet. Men hon hade uttryckligen önskat att presskonferensen skulle hållas från Umeå universitet.

På eftermiddagen möttes ett 60-tal journalister på presskonferensen, en del på plats på Campus Umeå, men de flesta på länk, liksom Emmanuelle Charpentier.
Hon var märkbart berörd när hon talade om priset och hade en lång tacklista.

– Jag hoppas att jag kommer att kunna komma på besök till Umeå snart, så snart det är möjligt med tanke på pandemin, sa hon.

Oliver Billker
Forskare, professor