Publicerad: 2021-12-06

Engagerad och inspirerande naturvetare får Lärarhögskolans pedagogiska pris 2021

NYHET Jonas Wikström, verksam vid Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik, tilldelas Lärarhögskolans pedagogiska pris på 30 000 kr.

Text: Marie Oskarsson

”Jonas Wikström får priset för sina insatser inom Lärarhögskolan. Jonas förhållningssätt, engagemang, kunskap och ledarskap uppskattas av såväl studenter som kollegor. Han bidrar till samverkan både internt och med andra aktörer i samhället. ”

– Det var fem nomineringar till årets pedagogiska pris varav tre nomineringar avsåg Jonas Wikström. Bedömargruppens ledamöter var helt eniga om att priset skulle tilldelas honom, berättar Anna Lindqvist, biträdande föreståndare och en av ledamöterna i bedömargruppen.

Jonas Wikström arbetar som studierektor vid Institutionen för naturvetenskapernas och matematikenens didaktik. Han undervisar på lärarprogrammen inom områdena ledarskap, matematikdidaktik, teknik och är ordförande för grundlärarprogrammens programråd.

Innan Jonas började på Umeå universitet arbetade han som lärare i matematik, NO och teknik på både mellanstadiet och högstadiet.

– Jag är mycket hedrad och stolt över att ha fått priset. Jag är rörd över de fina omdömena, säger Jonas Wikström.

Uppskattad för sitt ledarskap

Ledarskap och idrott tillhör Jonas stora intressen. Han har bland annat varit fotbollstränare i damallsvenskan och senast nu i höst tagit Team TG upp till Elitettan.

– Oavsett om jag är ledare i ett klassrum eller på en fotbollsplan tycker jag att det är viktigt med ett respektfullt bemötande. Jag försöker själv vara nyfiken som person och min förhoppning är att det ska smitta av sig till andra i min omgivning.

Jonas engagemang för ledarskap uppskattas bland studenterna som nominerat honom med följande ord:

”Vi önskar och hoppas att alla kommande lärarstudenter får inspireras av Jonas ledarskap och engagemang, precis som vi har gjort.(…) Han har funnit som stöd för oss samt visat ett ledarskap som inspirerar oss att själva bli lika bra ledare i vårt kommande yrke”.

Även de nomineringar som kommit in från hans kollegor bekräftar att Jonas är en inspirerande ledare. Han är uppskattad för sin förmåga att få både studenter och kollegor att göra sitt bästa och visa upp sina bra sidor.

Pressbild av Jonas Wikström

Om priset

Syftet med Lärarhögskolans pedagogiska pris är att uppmuntra lärare som gör särskilt goda insatser i utbildningar inom Lärarhögskolans ansvarsområden.

Prisutdelning sker, om möjligt med hänsyn till coronapandemin, vid universitetets vårpromotion.

Jonas Wikström
Universitetsadjunkt