Publicerad: 2022-06-28

Ett bokfört liv – bankmannen Erland Nygrens arkiv

NYHET Nu finns bankdirektören Erland Nygrens arkiv på Umeå universitetsbibliotek. I arkivet finns bland annat 77 års bokföring av Nygrens familjeekonomi.

Text: Göran Larsson

Erland Nygren började sin yrkesbana som bankbud på Skellefteå sparbank 1942. Han kom senare att bli bankens vd. 1988 gick han i pension, då som vd för Sparbanken Norrland.

Som 16-åring började Erland att föra kassabok, något som han fortsatte med hela sitt liv. Den detaljerade bokföring han förde under alla år finns sparad och ingår idag i det arkiv efter Erland Nygren som lämnats till Umeå universitetsbibliotek. Här kan forskare framöver studera en familjs ekonomi där alla kvitton och fakturor sparats mellan åren 1941-2018. Utöver den omfattande bokföringen finns även i arkivet nästan 60 års korrespondens i form av brev från och till släkt, vänner, bankkunder och kollegor.

Arkivet efter Erland Nygren är 11 hyllmeter. Stora delar av materialet är spärrat fram till 2033 men undantag kan göras för akademisk forskning.

Erland Nygrens arkiv